Tut fra Flirt er ingen flørt

flirttogNSB har tatt i bruk de nye Flirt togene på jernbanen gjennom Eikerkommunene. De flotte nye togene er mer stillegående en de gamle… så lenge de ikke tuter.  I begge kommunene er det flere personoverganger som ikke er sikre nok. Togene har tutet for varsling der i alle år, men de nye Flirttogene har EU standard på sine varselhorn. Vi får bekreftet fra Jernbaneverket at styrken på tutingen skal være 120 Decibel like foran toget. Det er den samme styrken vi leger sier er smertegrensen i øret.

 

I begge våre kommuner er det mange overganger og togtrafikken øker. Jernbaneverket og NSB vil ikke gjøre noe tutingen fordi de må varsle før usikre overganger. Fordi hornet står høyt på togene rekker lyden mye lenger enn før, og er sterkere.

Jeg hører fra flere kolleger at dette er et problem i mange kommuner hvor de nye Flirt togene brukes. Vi tar dette som en oppgave for miljørettet helsevern og er i kontakt både med Jernbaneverket og grunneiere for overgangene. Enkelte ganger har vi fått stengt overganger noe som effektivt stopper tutingen, selvfølgelig.

Togene går dag og natt. Med økende krav til flere avganger vil det kunne bli helt uholdelig for naboene til disse planovergangene. Med to tog i timen, som de Vondt i øret babyfleste som pendler ønsker seg, blir det ikke mye søvn på små barn og arbeidstakere som skal tidlig opp om morgenen?

Dette er et klassisk dilemma mellom ønsket om mer miljøvennlig transport men med en tydelig helsemessig bivirkning som må løses. Et dilemma som ikke løses av kommuneoverlegen men må løses i en kombinasjon mellom teknisk løsning på tog og stenging av usikrede planoverganger.