Kommunelegesommerhilsen 2017

Det er sommer, godt og varmt, jeg har hatt mitt første bad og litt sommerferie. Derfor er det absolutt tid for kommunelegesommerhilsen! Først og fremst et stort ønske om en IMG_0637GOD SOMMER til deg som har litt dårlig tid når du leser i denne bloggen. Nå fortjener du godt vær,  hyggelige feriedager og koselige sommerkvelder med de du er glad i. Hvis du kan tenke deg å sette av litt tid så kan du bli med meg nedover siden her. Det kan ta litt tid, tålmodighet og vilje til å tenke litt for tradisjon tro blir dette en lang kommunelegegrublesommerhilsen (!).Det kan hende du får litt utfordringer og mulighet til en belønning?

LividJeansFørste utfordring kan du se her. Jeg tenker du både lurer på hva dette har med samfunnsmedisin og kommunelegearbeidet? Kanskje du kikket litt rundt på nettsidene du kom til. Jeg kan love deg at min hensikt med å lede deg over i det private næringsliv ikke er reklame for et firma men har noe med hvordan vi alle forholder oss til jobben vi er i! Allikevel vil kommunelegesommerhilsen denne gangen dreier seg om det som blir sagt og uttrykt i denne videofilmen hvor grunnleggerne av Livid Jeans forteller om sin bedrift. Se filmen her. OBS filmen varer 15 minutter. Du trenger tid til å se hele, men kan klare deg ved å se de første 3 minuttene for det jeg vil fokusere på.

HyggelagetAndre utfordring kan du se her. Atter en gang trekker jeg deg langt vekk fra kommunelegearbeid og samfunnsmedisin. Tror du. Dessuten er navnet på den ene personen mistenkelig kjent? Jeg skal ikke skjule at jeg er stolt av hva min sønn klarer å få til, men det er ikke han jeg vil fokusere på, men noe mye nærmere deg som leser.

Kjenne den organisasjonen jeg jobber i og alle detaljene må på plass for at resultatet skal bli bra.

Stemningen på jobben er grunnlaget for hvordan kundene/ brukerne/ pasientene opplever tilbudet vi leverer.

Dette er tredje utfordringen: Før du bestemmer deg for om du vil lese resten nedover siden her eller ikke vil jeg utfordre deg på å skrive ned  dine egne tanker om disse to uttalelsene. Hvis du skriver det i kommentarfeltet under, eller i en epost til meg, vil jeg publisere dem her i bloggen!

I Livid Jeans er de opptatt av at det er kunnskap om detaljene og respekt for dem som er grunnlaget for kvaliteten og resultatet i det de lager.

Hyggelaget har bygget sin bedrift, og produktet de selger, rundt stemningen i produktene de leverer og innholdet i jobben de utfører.

Noen ganger kikker jeg tilbake på livet mitt og prøver lage en status. Hva har jeg oppnådd? Hvorfor ble det slik det ble? Er jeg fornøyd med det jeg har gjort? Jeg er ofte kritisk til det jeg har gjort og har lett for å se litt misfornøyd på fortida. Jeg kunne ha gjort det litt bedre! Vært litt grundigere og flinkere! Kort og godt er jeg ganske sjølkritisk og opplever at det er blitt verre etterhvert som jeg skjønner mer av den organisasjonen jeg jobber i og menneskene som fyller jobbene jeg forholder meg til. Jeg er en fagidiot, selvfølgelig, jeg hadde ikke holdt ut i denne jobben hvis jeg ikke hadde vært veldig interessert i samfunnsmedisin og de funksjonene kommunelegene skal fylle. Jeg har allikevel beveget meg en ganske lang vei fra å se på meg sjøl som en viktig og nødvendig faglig ressurs til å plassere meg som en tannhjul i en stor organisasjon. Kvaliteten på sluttresultatet er helt avhengig av hvordan jeg klarer samarbeide med alle de andre personene i funksjonene som må til for å få til beste løsning på utfordringene vi står overfor.

For en samfunnsmedisiner er det grunnleggende å kjenne detaljene i organisasjonen jeg skal jobbe i. Det er kunnskapen om detaljene, hvordan de er satt sammen og hvem som utfører funksjonene som er grunnleggende for de tjenestene vi yter til våre brukere. I Livid jeans mener ledelsen at det er viktig for deres kunder at de skjønner hvorfor prisen og kvaliteten på produktene blir som den blir. Åpenhet om detaljene, kunnskap om prosessene og forståelse for valgene er like viktige innen alle fagområder i kommunale tjenester. Vi må ha respekt for de små detaljene, for alle ansatte som er nødvendige for å få systemene til å fungere og for hvordan detaljene utføres. For meg dreier dette seg om stolthet over den jobben jeg har fått. Yrkesstolthet og ambisjoner om å gjøre jobben best mulig. Vilje og ønske om å utføre oppgavene i samarbeid med de andre som er nødvendige for å sikre en god tjeneste til de som bruker den.

Stemningen der jeg jobber er like viktig for resultatet av det jeg gjør. Jeg har mine egne ambisjoner om å være støttende, bidra positivt til god stemning, ha det hyggelig på jobb og bidra til at andre også får det. I Hyggelaget sier de: «Du kan jo si at vi lager filmer, for det gjør vi, men det vi er best kjent for er å fange stemninga.» På samme måte ønsker jeg å bidra til stemningen der jeg utfører min jobb!

Her om dagen møtte jeg to politibiler på parkeringplassen med fire politibetjenter i hyggelig prat foran bilene. Jeg stoppet, rullet ned vinduet og slang ut noen blide kommentarer som raskt ble parert med like blide replikker. Dagen etter fikk jeg høre at de hadde kommentert at jeg hadde vært blid i møtet med dem. God stemning. Det gjorde godt å høre. Jeg skal gjøre mer av det.

En annen dag fikk jeg en kommentar om at jeg var blitt oppfattet arrogant i samarbeid med en person jeg trenger samarbeide med. Dårlig stemning. Jeg ble lei meg, men takknemlig for at det ble tatt opp på en saklig måte.  Jeg må gjøre noe for å rette opp det.

Det er ofte stor avstand mellom hvordan jeg ønsker å utføre jobben min og hvordan andre oppfatter den. I arbeidet for, og i samarbeid med, andre mennesker er det langt større utfordringer å lykkes med et godt resultat enn å produsere korrekt denimbukse ut fra designerens mønstermal. Å være med på å skape god stemning i prosessen fram til sluttresultatet er like viktig og utfordrende.

Jeg mener dette ikke er spesielt for kommunelegefunksjonen. Det gjelder i alt arbeid. Det er bare ikke så fokusert i hverdagen. Jeg klarer ikke å ha dette helt framme i pannebrasken på travle arbeidsdager. Kanskje ferietida kan gi litt tid til å tenke slike tanker i din jobbsituasjon også?

Jeg mener altså at vi alle har ansvar for å oppfylle de kriteriene eller forholdene jeg beskriver over. Jeg er veldig spent på om du skrev, eller skriver nå, om din situasjon og hvordan du beskriver stemningen der du jobber og kunnskap om alle detaljene du mener er viktige for at du skal kunne gjøre en god jobb?

Imponerende hvis du har lest deg helt ned hit! jeg har nesten etablert en tradisjon i å lage eplekake som belønning til en av dere som har svart på utfordringene i kommunelegehilsene. Hvis du jobber i Øvre Eiker eller Nedre Eiker kommuner og har sendt meg en besvarelse på utfordringen langt der oppe på siden vil jeg trekke ut en «vinner» ut fra hva du har skrevet og bake en kommunelegeeplekake til deg. Jeg serverer den på jobben til deg hvis du vil!

På fjellet med tid til å se ut over verden og gruble på kommunelegeforhold