Sjøl om erfaringen viser vei er det ikke alltid det er eneste, eller beste, veien.

img_1061Jeg sitter og tenker på mennesker jeg har møtt. Mest de jeg har møtt i jobb, privatlivet hører ikke hjemme her i bloggen. Allikevel er det personlige opplevelser som noen ganger går inn på meg; gleder meg, gjør meg trist, motiverer meg eller provoserer meg. På godt og vondt er det hele grunnlaget for at jeg trives i jobben; møtene med menneskene.

Jeg møtte kongen en gang. Jeg kan fremdeles huske håndtrykket, et direkte blikk og vennlig kommentar.

Jeg husker enda bedre sjukebesøket hjemme hos en døende KOLS pasient. Det siste håndtrykket var kaldt og slapt, men blikket var takknemlig da jeg sa farvel. Jeg hadde kunnet hjelpe. Det er mange år siden, men er enda en av mine sterkeste motivasjoner for å gjøre så godt jeg kan i møtet med andre mennesker.

Når jeg lukker øynene og lar minnene dukke opp fra hukommelsen er det lett å finne tilbake til ansiktsuttrykk, gnistrende øyne av sinne, fortvilte store svarte pupiller eller milde rynker rundt kloke øyne.

Hvert enkelt møte med menneskene virker inn på meg. Bevisst eller ubevisst tar jeg i mot inntrykkene og lagrer dem inni hodet. Noen av dem sitter som en vond klump helt nede i magen, andre bobler bak pannebrasken.

Bare denne siste uka inneholdt mange møter med sterke inntrykk; med enkeltmennesker, mindre møter og en stor forsamling. Telefonen med den fortvilte innbyggeren jeg har måtte gi et strengt pålegg. Møtet med en stor forsamling ansatte fra Folkehelseinstituttet. Jeg grubler litt over hva som gjør mest inntrykk på meg og om det vil medføre at jeg endrer meg? I et møte ble jeg sittende å se på og lytte til deltakerne imponert over måten de førte seg på og argumenterte. Jeg er den eldste på møtet men føler på ingen måte at jeg sitter med mer kunnskap enn de andre. En av de yngste viste en klokskap i sine vurderinger og måten å fortelle det på som fikk det til å krible i meg. Prøver å lytte og lære. Kors så heldig kommune som har fått en så klok medarbeider!

Egentlig er det ikke alltid så greit å være eldst. Folk tror jo at all min erfaring er viktig når jeg lukker opp munnen og lar ordene strømme ut! Jeg holder ofte litt igjen i diskusjoner. Jeg oppfattes sikkert litt tafatt? Jeg opplever alt for ofte at andre legger mye vekt på det jeg sier fordi jeg har så lang fartstid i dette fagfeltet. Mon tro om de kan lese i øynene mine at jeg ikke opplever det sånn sjøl? Alt for ofte er min kunnskap mange år gammel blandet med personlige erfaringer som kanskje ikke kan overføres til andre. Jeg har alltid kastet meg fram i diskusjoner og villig lat min stemme høres i  alle mulig faglige sammenhenger. Nå er jeg redd for at andre skal oppleve mine innspill som fasitsvar og vektlegges mer enn andres innsiktsfulle meninger.

Vel, jeg er vel ikke akkurat redd for å si min mening. Mer opptatt av å få fram andres meninger og skape diskusjon i en meningsutveksling. Noen ganger synes jeg det er best at andre prøver seg på å løse utfordringene på sin måte og ikke bare bygge videre på mine forslag til løsninger. Da blir det jo ikke noe utvikling?

Det må være en balansegang mellom erfaring og nye idéer og vurderinger. Jeg er heldig som hele tida blir utfordret på dette og møter flinke folk som også hjelper meg til å komme videre i min forståelse av fagområdene jeg jobber i.

–  men aller mest spennende er det å se inn i dine øyne når vi samarbeider. Leser jeg det samme i blikket ditt som jeg hører når jeg lytter til deg?

img_1069
Sjøl om erfaringen viser vei er det ikke alltid det er eneste, eller beste, veien.

 

 

 

 

One thought on “Sjøl om erfaringen viser vei er det ikke alltid det er eneste, eller beste, veien.

  1. Glitrende beskrivelse! Å kjenne på usikkerhet om sin egen forståelse er den «riktige», beste eller klokeste kan kanskje sees som en måte å være i livet på, et ståsted der en har utsikt til andres tanker og måter å forstå på? I så fall foretrekker jeg «usikkerhet» fremfor skråsikkerhet 🙂

Legg igjen en kommentar

