Julebord og foredrag

«Kan du stå ansvarlig for skjenkebevillingen på kommunes julebord i år?»  I to sekunder flimret mitt faglige liv i revy foran øynene før jeg svarte et kontant «Ja»! Jeg har uttalt tidligere at jeg synes det er for mye fyll på julebord, at det er sløsing med penger og at kommunen bør gå foran med å dempe drikkekulturen som bidrar til så mange alkoholskadde, alkoholsyke og personlige kriser og ødelagte familier. Så hvorfor svarte jeg «ja»? Er det en fallitterklæring for min holdning til alkohol som et folkehelseproblem?

Bilde av 4 blide mannfolk i dress
Ny bemanning av Servicesenteret? Stramme mannfolk registrerte inn alle som kom på julebordet.

I den ene kommunen jeg jobber i går ansvaret for å arrangere julebord for ansatte på rundtgang mellom seksjonene. I år var det Seksjon for SamfunnsUtvikling sin tur. Jeg synes dette er en viktig sosial arena for ansatte hvor det er en god mulighet for å møte ansatte fra andre deler av vår store organisasjon. Ca 200 mennesker påmeldt. Ville vi kunne klare å gjennomføre et julebord uten at det blir et fyllekalas? Erfaringen kl 0230 i natt ble at vi hadde lykkes.

«Nå vil jeg jammen ha en drink servert av kommuneoverlegen!» Jeg stod i baren mye av julebordskvelden og det var både morsomt og hyggelig å få sånne kommentarer hvor jeg kunne svare tilbake at det var hyggelig å skjenke deg bare du har kontroll. En av mine viktige funksjoner i våre kommuner er å bidra til å få alkoholkonsumet ned. Siden alkoholen er en del av vår kultur er jeg opptatt av at vi må kunne redusere forbruket for å dempe skadene av denne kulturarven. AV-OG-TIL er en kampanjeorganisasjon for alkovett. Ved å sette fokus på situasjoner der alkohol utgjør en særlig risiko eller kan være til ulempe for andre, vil AV-OG-TIL bidra til å redusere de negative følgene av alkoholbruk i samfunnet og gjøre hverdagen tryggere for alle.

Med et skikkelig godt live band med Kate Guldbrandsen i spissen ble jeg jammen bedt opp til dans også! Jeg tror kvelden ble hyggelig for de allerfleste på julebordet også for en edru gammal kommuneoverlege med ansvar for skjenkebevillingen! Jeg mener det er viktig at vi kommuneleger bidrar på sosiale arrangement på lik linje som andre ansatte både for å bli kjent, for å være tilstede, og kanskje bidra positivt til mer måtehold i julebordkulturen?

Litt tidligere samme dag møtte jeg ansatte i Nasjonalforeningen for folkehelsen for å snakke om folkehelse sett fra kommunelegens standpunkt. Litt tørr i munnen og nervøs for dette var ikke hvemsomhelst. En kompetent samling fagfolk som var veldig hyggelige! Jeg mener det også er en viktig del av kommunelegejobben; å bidra med informasjon, innlegg til diskusjon og ikke minst drive litt reklame for egne kommuner og fagfelt! Dette var et spennende og hyggelig oppdrag, men også lærerikt og en måte å komme i kontakt med andre fagfolk som kan bli en del av et faglig nettverk. Vi kommuneleger synes og høres alt for lite ute i verden utenfor vår egen kommune. Vi sitter alle sammen på viktig kunnskap om hva som skjer i kommuner på mange områder og det er en viktig oppgave å spre kunnskap om egen kommune, generell kommunekunnskap ut til andre og fortelle hvordan vi jobber.

Det er morsomt å prøve sette sammen synspunkter i en presentasjon og presentere det for andre. Jeg synes det er spennende og morsomt at andre vil høre på og diskusjonene er lærerike. Jeg er veldig opptatt av at vi bidrar med presentasjoner og at vi lærer oss å bli flinke til det! Jeg bruker alltid mye bilder og helst lite tekst, men det er ikke alltid så lett. kikke på et eksempelet du kan se på her: 2016-02des_nasjonalforeningen