Ferie, planlegging og politiklem

IMG_0637
I sjekta på vei inn til sommerhuset.

Jeg har tatt ut 6 ukers ferie i sommer! Jeg pleier alltid å ta ut mest mulig ferie når også resten av kommunen tar ut ferie. Jeg har tatt ut fire uker tidlig i ferien, jobbet to uker midt i juli før jeg tok ut to uker nå mot slutten av ferieavviklingen i kommunene. Jeg har rundet 60 år og har fått en ekstra «seniluke»! For meg er det den tida i året hvor jeg girer ned, fjerner meg skikkelig fra jobbracet og kobler hjernen over på å lese krimbøker, pusle med ei gammel sjekte og starter dagene med friske morrabad i sjøen.

I alle år hvor jeg har vært aleine har jeg også vært tilgjengelig for jobben på mobiltelefon. Det har alltid betydd en del telefoner i ferien og ikke samme mulighet for å koble av fra jobb som når vi nå igjen er to hvor vi kan dekke opp for hverandre. Jeg har oppdaget «stillefunksjonen» på iPhonen som gjør at bare de telefonene jeg legger inn i mine favoritter kommer gjennom. Der har jeg valgt ut de viktigste telefonene fra jobb og nummerne til familien. De andre har kollega Anne Hilde fått når hun har vært på jobb og jeg på ferie. En flott funksjon!

Som regel finnes det kun en kommunelege i en liten til middels kommune. Det er flest slike kommuner i Norge. Derfor må som regel han eller hun være tilgjengelig også i feriene. Jeg har hatt det slik i 25 år. Sjøl om jeg opplever det som en liten belastning fordi jeg har vendt meg til det skaper det en del uro i familiens ferieavvikling! Å få en kollega man stoler på, eller en stedfortreder funksjon i avtale med nabokommuner, kan være viktig for muligheten for kommunelegen til kunne hente seg inn igjen etter en travel vinter og vår.

IMG_0738For meg betyr lange frokoster, litt olje på fingrene, gode bøker og tid til familien veldig mye for å kunne trives i resten av årets spennende kommunelegesesong. En langsom picknick med årets bær kjøpt av strålende blide jenter, som gjerne tar Vipps-penger når jeg ikke har kontanter til nyplukkede jordbær og bringebær, gir overskudd som varer nesten helt til oktober!

Ferie for meg er altså å slappe av, strekke tiden litt, senke pulsen og nyte langsomheten og være sammen med familien.

Nå er feriebordet ryddet bort. Jordbærene nesten helt slutt og bare litt is spandert i lunsjen av Anders i avdelingen smaker av sommerferie. Jeg har tatt fatt på høstens jobb- utfordringer.

Hele kommunelegeteamet startet opp sammen på mandag. Det boblet i hjertet hele mandag formiddag når vi diskuterte høsten og planla opplegget for en planleggingsdag. Dette blir spennende! Kommuneoverlege Anne Hilde og rådgiver i miljørettet helsevern, Kjersti, har jobbet noen måneder og har begynt å bli kjent. Derfor vil vi bruke en dag til å planlegge fordeling av fagområder og arbeidsoppgaver. Kommunene våre (og ikke minst vi selv) trenger vite hvem av oss som har hovedansvaret for de forskjellige fagområdene. I forkant av planleggingsdagen må vi gjøre hjemmeleksa og notere alle de store og små arbeidsoppgavene vi utfører uten at vi egentlig har tenkt gjennom en fordeling av dem. Spesielt Frøydis, som er merkantil saksbehandler, og jeg gjør mange oppgaver kjapt og uten å tenke over det fordi vi er blitt vant til det over mange år. På planleggingsdagen får vi prøve gå gjennom dem og diskutere oss fram til en fordeling.  Jeg gleder meg til å avklare fordelingen. Det kommer til å sette meg på prøve fordi jeg må holde opp med «bare å gjøre» det når en oppgave dukker opp. Planleggingsdagen blir en av høstens viktige dager!

Jeg fikk klem av en politimann på fredag! Jeg tilbød en skikkelig bamseklem fordi jeg ble tittelert «unge mann». Jeg, 60 år gamle kommunelegen, brøt ut i et utbetenkt; «Tusen takk, vil du ha en klem?». Jeg tenkte det vil skremme unna en erfaren, solid og fleipete politimann med ubarbert hake, men det ble jeg som  ble skremt da svaret ble gjengjeldt med en skikkelig bamseklem. Jeg setter stor pris på en sånn tone og holdning i et samarbeidsmiljø. På møtet med lensmannen gikk vi gjennom sommerens hendelser hvor politiet har jobbet med brukere de har bekymringer for i forhold til psykisk helse. Vi kommunelegene tar med oss bekymringsmeldingene tilbake og kontakter fastlege eller andre tjenester i kommunen for oppfølging.  Det er mange gjengangere som det er vanskelig å nå fram med hjelpetiltak overfor, men vi når fram til noen enten med psykiatrisk behandling, rusbehandling og noen ganger ved at politiet får satt inn personen til soning. Det siste har faktisk hjulpet flere rusmisbrukere ut av det verste destruktive rusmisbruket.

Jeg er i gang med høsten og utfordringene vi står foran. Jeg kan love for at ingen av dagene denne uka eller ukene framover kommer jeg til å bruke tid i arbeidsstillingen du ser på bildet under!

IMG_3255