En kommunelegedag i april

Jeg våkner først skikkelig i bakkene ut fra sentrum av Kongsberg mot Hokksund. Klokka er 6 og jeg er på vei til jobb. Søvnen i kroppen erstattes raskt av lukta av vår, vind i ansiktet og kvitrende morgenfugler. En flott måte å starte dagen på! Kommunelegedagen starter med en dusj i svømmehallen på rådhuset.

Etter dusjen rekker jeg å tillate meg litt hyggearbeid. Leasingbilen må få på sommerdekkene og jeg har en avtale med verkstedet til Vei og park at jeg kan få låne verkstedbukken deres for skifte hjul. Jeg synes det er så koselig å komme opp til dem, bli tatt i mot av blide folk som erter meg for hvordan jeg jobber og ubedt hjelper til.

Jeg er som regel på jobb kl 07. Idag litt seinere pga hjulskifte. Timen før resten av kommunen er kommet i gang er beste tida for meg til å jobbe med saksbehandling. Timene videre forsvinner fort til jobbing med beredskapsplaner. Forberedelser til en stor «table top» øvelse fylkesmannen skal gjennomføre i Nedre Eiker; Strømstans i hele regionen i 4 dager. Det er skremmende hvor mye trøbbel totalt fravær av strøm skaper!

Parallelt med beredskapsarbeidet må jeg innom eposten min og besvare en del av dem. Jeg må ta to ekstra slurker av tekoppen for å trekke oppmerksomheten vekk fra epostbildet tilbake til beredskapsarbeidet. Jeg sliter skikkelig med å opprettholde «inbox kontrollen». Kunne sikkert brukt hele dagen bare på det som fyller innboksen. Alt for ofte må jeg la de planlagte oppgavene ligge pga utfordringene som flyr inn med epost.

Besvarte en henvendelse som kom elektronisk i en PLO melding fra en fastlege rett til min journal. Flott at vi har begynt å kunne sende elektroniske meldinger om pasienter! Skrev en bekymringsmelding om en annen pasient til en annen fastlege og hadde en telefonsamtale med brannmann om et hjemmebesøk hos en «samler». Måtte ta to minutter med tankevirksomhet etter siste telefonsamtalen. Jeg blir veldig imponert når fagfolk laaangt utenfor helse- og omsorgstjenestene gjør høykvalitets helsearbeid med utgangspunkt i eget fag!

Klokke ble litt for fort 10. Jeg hadde avtale med kultur for å snakke om koblingen mellom folkehelsemeldinga, kommuneplanens samfunnsdel og kommunedelplan for idrett, friluftsliv, fysisk aktivitet og anlegg. For meg er kultur en av, nei den, viktigste pådriver/driver av folkehelsearbeidet i kommunen. Desverre får jeg alt for liten tid sammen med de som jobber der. Kanskje det ikke er så viktig når vi raskt fant tonen og var bare helt enige i prinsipper og holdninger til dette arbeidet.

Jammen ble det tid til litt lunsj med de andre på kontoret denne dagen også.
– men jeg måtte avbryte for å forberede neste møte.

Nedre Eiker skulle være vert for dialogmøte mellom kommunene i Drammensregionen,  PreHospitale Tjenester (PHT)  og Drammen sykehus. Mange mennesker rundt bordet i formannskapssalen. To hovedsaker blant flere andre saker på agendaen: Et forslag til ny samarbeidsavtale innen den akuttmedisinske kjede og hvordan skal vi organisere dialogmøtene framover, innhold og hvem bør delta.  Du tror kanskje sånne møter blir kjedelige, lange og tørre? I hvertfall ikke for meg som glemte å fordele oppgaver så jeg påtok meg både å lede møtet og skrive referat. Det ble i etterkant karakterisert av en deltaker som «kreativt». En lett opphetet hjerne bommet litt og skapte morsomme situasjoner så latteren satt lett i møtegruppa. Allikevel var vi ferdig til tida med akkurat det resultatet vi hadde satt oss som mål! Etter et slikt møte putrer jeg tilbake til kontoret i glede og stolthet over å få jobbe med flinke folk som søker samarbeid i sitt ønske om å utvikle tjenestene til våre innbyggere!

Hjemover til normal tid! Eneste ettermiddagen denne uka hvor jeg kommer hjem til middagstid. Resten av uka har det vært kommunestyremøte, personalmøte på legevakta  og en litt sein avslutning av smitteverndagene i Oslo. Fredagskvelden avsluttet jeg som parkeringsvakt på konserten med Tove Bøygard og Jøran Bøgeberg på Skytterhuset i skauen innenfor Hokksund. Det er folkehelsearbeid det!

IMG_0453