Veikryss og korreksjon

career-path1Jeg synes valg kan være vanskelig. Jeg gjør valg mange ganger hver dag. Det er jeg sikker på at du gjør også, men gjør du de rette valgene? Valgene bestemmer retningen din både fysisk når du kjører til høyre eller venstre, jobbmessig når du prioriterte det ene før noe annet og psykisk fordi du valgte bort noe til fordel for noe annet.  Det er langt i fra alltid at du kan vende tilbake til veikrysset og gjøre valget om igjen. Det kan være bare ett valg er det riktige.

Her kan du gjøre et valg og høre en melodi om akkurat det:

Veikryssgrubling, eller grubling over hvilke valg vi gjør setter igang den virkelig store tankevirksomheten! Denne gangen har jeg bare tenkt å skrive om en bitteliten bit av prosessene rundt det å velge.

Ydmykhet for andres innspill til valgene jeg tar.

Denne uka har jeg hatt det travelt. Jeg har rett og slett ikke rukket så mye av det jeg hadde planlagt å gjøre. For mye dukket opp akutt og uforberedt som jeg bare måtte ta. Eller måtte jeg? Jeg gjorde noen raske valg.

Ett av valgene førte til at jeg valgte bort en handling vi alltid pleier gjennomføre. Jeg hadde kanskje en gyldig grunn til å velge det bort og hendelsen kom på toppen av alt det andre som skulle utføres. Midt i en annen arbeidsoppgave ble jeg minnet på hva jeg hadde «glemt», altså valgt bort. Irritert. Flau. Skulle jeg argumentere mot og stå ved mitt valg eller følge opp anmodningen?

Jeg hadde valgt feil. Jeg var heldig som enkelt kunne revurdere å endre mitt tidligere valg. Ok, så rakk jeg slett ikke alt det andre jeg skulle gjort, men dette var allikevel viktigere. Det viste seg etterhvert at det var viktig å følge anmodningen.

Jeg er glad for at andre sier i fra, gir innspill, korrigerer og kritiserer de valgene jeg gjør hvis det gjør sluttresultatet bedre.Det er så lett å legge for mye prestisje i egne valg. Det koster bare litt ydmykhet for andres vurderinger og kunne stoppe opp noen minutter for å gi seg tid til å revurdere.