Kommuneoverlegepåskehilsen 2016

påskekylling
Med ønsker om en trivelig påske til deg!

Jeg har en hyggelig tradisjon.  Jeg skriver en påskehilsen til deg som leser i bloggen min. Den er todelt: For alle dere litt utålmodige vil jeg bare ønske en riktig god påske og et ønske om at du gir deg sjøl og de du er glad i litt ekstra tid til å nyte livet og lade batteriene. For deg som gidder å bruke litt mer tid følger en riktig grublehilsen, kanskje også med en innlagt overraskelse eller utfordring?

Dette er en tradisjon hvor jeg egentlig skriver til ansatte i Øvre Eiker og Nedre Eiker kommuner. Allikevel er vel litt påskegrubling ganske allment og kan forhåpentligvis nytes av alle som er ikledd litt påsketålmodighet og myke fingre til å skrolle nedover siden her. Lykke til!

Denne uka har jeg hatt to – tre opplevelser med ganske forskjellige fagfolk som har fått meg til å tenke på hvilket ansvar vi har når vi jobber med mennesker og hva som holder oss i gang i jobben. I den ene situasjonen møte med helsepersonell for å diskutere oppfølging av alvorlig psykisk syk person som kan ta livet av seg. I den andre situasjonen politi som bruker mye tid og oppfølging av personer med store rusproblemer og mye kriminalitet. Situasjonene er kanskje mest ulike, men fagpersonenes holdning, bekymring , omsorg og vilje til å hjelpe er ganske lik. De holder andres liv i hendene.

Jeg blir så imponert over fagpersonenes vilje til å stå på for disse innbyggerne som sliter så innmari med seg sjøl. De utfordrer seg sjøl, samfunnet rundt seg og ikke minst pårørende og fagfolka som prøver hjelpe. Jeg mener det er noe grunnleggende i oss mennesker som bidrar til at vi bruker våre krefter og vår omsorg på å hjelpe de blant oss som har det vanskelig fysisk, psykisk eller sosialt. Noen utvikler denne godheten inn i et fagfelt og foredler den i blandingen av fag og medmenneskelighet som jeg kunne ønske man kunne ta bilde av og henge opp på veggen. Eller på Facebook!

GodPåskePrøv å sette deg inn i en situasjon hvor du hele tiden er redd for at den du jobber med og forsøker å hjelpe plutselig kan dø pga det du er satt til å hjelpe personen med. Det krever mot, faglighet, omsorg og ikke minst at du ikke står aleine!  Så jeg sitter her i påskesola og konkluderer for meg sjøl: Så fantastiske at vi har fagfolk som har utviklet denne kombinasjonen. Vi må passe på å ta vare på dem så de får utvikle seg og ikke brenner ut.

Menneskelig grunnstoff brukt på den rette måten overfor andre mennesker. Dette gjelder selvfølgelig ikke bare «fagfolk», men er et allment  menneskelig grunnstoff som finnes der djupt inni alle. Det er et av mange grunnstoff, brukt litt forskjellig, som gjør at jeg blir meg og du blir deg.

Jeg liker humor i alle fasonger. Jeg er avhengig av den for å få et godt liv og trives på jobb!  Jeg så glimtet i øynene til rådmannen ved disken i kantina da hun slang en morsom kommentar til meg. Jeg gapskrattet da jeg fikk høre ukas frekkis på kontoret. Jeg brukte litt ekstra tid på å erte folka på IT avdelingen som straks tok igjen med meg så latteren runget i IT-gangen. Det er utrolig hvor mye det betyr at vi kan more oss på jobben og hjemme. Ikke vet jeg om det er riktig at en god latter forlenger livet, men det gjør i hvertfall livet mye morsommere! Jeg oppfatter meg sjøl som en seriøs kommunelege, men jeg klarer bare å gjøre den seriøse jobben skikkelig hvis jeg får slippe meg løs innimellom. Det må jo være en balansegang, selvfølgelig, og jeg har bommet mange ganger på den, men hvis livet var perfekt avveiet og korrekt ble det ikke noe godt liv! Humor bringer også litt uforutsigbarhet inn i livene våre og det mener jeg er viktig. Jeg har en medstudent og kollega som har videreutviklet sin humoristiske side. Lungeoverlegen har en god beskrivelse av hvordan man skal jobbe med problemløsning i offentlig sektor.Følg denne linken og lær noe nytt på en morsom måte!

To ytterpunkter av grunnstoff som finnes i oss alle. Jeg ser for meg at det finnes et eget «periodisk system»  for mennesker hvor disse to er viktige. Hvordan grunnstoffene er bundet sammen kan være helt forskjellig fra menneske til menneske, men et fellestrekk for alle er at stoffene må bindes sammen. Ett av bindemidlene kan representeres av påsken. For meg dreier påsken seg om fritid og sjeleliv. En høytid hvor man gjør noe annet, kobler av fra jobb, er sammen med familie eller venner, nyter hyttelivet og stort sett lader batteriene ved å komme seg vekk fra den travle hverdagen. Helt nødvendig for å binde sammen grunnstoffene i deg og opprettholde kraften, motivasjonen og identiteten din over tid.

Uka mellom palmesøndag og påskedag kalles «den stille uke». Jeg har en bror som faktisk er stille sammen med kona si den uka. Tid til å være sammen, koble vekk verdens støy fra radio, tv og jobb. Jeg tror alle trenger tid til å være vekk fra støyen, tempoet, karrieren og kravene for å bruke litt tid med sitt sjeleliv. Tid til å tenke lange tanker, viktige tanker rundt eget liv, gruble over hvor livet bringer deg og kanskje snakke med den du er glad i om det. For meg dreier sjelelivet seg om sette livet i perspektiv og bruke tid på det viktigste i alles liv; familie. For andre dreier sjelelivet seg mye om tro og religiøs overbevisning. Da kan jo påskenhelgen bli en travel tid, men denne uka dreier seg mye om stillhet og ettertanke også for kristne som feirer påskehøytida.

Brodern er flink til å være stille i den Stille uka, men han er også flink til å sette sammen ord og musikk. Har du tid så lytt til denne sangen

 

Henger du med enda? Du er sta! Grubleriene mine er kanskje mest en måte å tenke skriftlig og rydde litt i eget hode. Hvis du vil lese det er det veldig hyggelig, sjøl om det er håpløst langt og ordrikt for et internettmedium. Det er imponerende hvis du har vært sta nok med myke «skrollefingre» helt ned hit. Hvis du bruker litt tid til å gruble litt på livet i påsken  sånn jeg har gjort her og kombinerer det med å nyte tida vekk fra mas og kjas på jobb har du gjort et viktig skritt i riktig retning i forhold til å prioritere de viktigste tingene her i livet. Tror du meg ikke så kikk på denne artikkelen om hva de fleste er opptatt av på dødsleiet.

påske_15