Priskrig på godteri avdekker markedskreftenes kynisme!

Storsalg av godterier i det siste viser hvor effektive markedskreftene virker inn på oss! Eller for å si det på en annen måte: Vil du endre våre spisevaner så gjør noe med pris og tilgjengelighet!

Tonnevis av sukker er dratt fra dagligvarebutikkene inn i hjemmene våre over hele landet. Alle vet vi at det er usunt, spesielt for barna våre. Fulle butikkhyller med billig godteri får folk til å glemme alle kostholdsråd og kjøpe kilovis med godteri. Det er ingen annen god begrunnelse for at vi mister hodet og glemmer fornuften enn at det er blitt billig. Markedskreftene styrer beina dine bort til godterihylla og hendene ned i lommeboka. Krefter som kun har et mål hvis de får styre alene; Økt inntjening til eierne.

To motkrefter er helt nødvendige for at vi skal få til et marked som er bærekraftig for samfunnet og bekjempe slike kyniske virkemidler for å tjene mer penger på bekostning av vår helse:
– forbrukerne er nødt til å reagere på usunne og farlige utviklinger av markedet
– og vi trenger statlig styring ved hjelp av regelverket

Derfor trykker jeg på «like» når jeg ser at Kiwi reklamerer for billig frukt og grønt isteden for billig godteri.

Derfor mener jeg staten må gå inn å legge økt avgift på sukker og gjøre frukt og grønt billigere!

Sjelden har vi sett et så tydelig eksempel på at markedskreftene bare jobber for å tjene penger og gir blaffen i folkehelsa som siste tidas priskrig på godteri – og hvor effektiv deres kyniske metoder er!