Plutselig var kommunelegeuka over

Kalender-uke7

Dette er kalenderen min for uke 7. En typisk kommunelegeuke igjen? Jeg har mye moro av å se tilbake på ukene som har gått. Det morsomme er at jeg fort glemmer allsidigheten i jobben min. Det er hendelser som gir inntrykk på meg som jeg husker best, mens når jeg ser på kalenderen så består den jo av masse forskjellig.  Du skal ikke tro alt du ser for når jeg bruker litt tid på å tenke gjennom hvordan jeg har brukt tida denne uka så er det lite «mellomrom» slik det kan se ut i kalenderen. Telefoner, sms og e-post fyller både mellomrommene og inni kalendermøtene.

To hendelser har preget seg inni hukommelsen min denne uka: Møtet på Notodden om EPIdata. Dvs arbeid med å få til et dataprogram for registrering av data fra Øyeblikkelig hjelp døgnplassene i kommunene. Kollega Vegard Høgli i Skien og Bjørnar Nyen i Porsgrunn har vært med på å utvikle ,og bruker nå, et enkelt dataprogram for å registrere aktiviteten på disse plassene. Et system som lett kan utvides til å gjelde alle pasienter som legges inn på korttidsplasser. Dette er mye dugnadsarbeid hvor flinke fagfolk kjapt får til et godt resultat og hvor jeg desverre opplever at det blir alt for mye byråkrati når et slikt system forsøkes å tilbys gjennom sentral forvaltning i staten.

Den andre hendelsen er arbeidet med oppfølgingen av familien etter knivstikkingen i Hokksund. En tragisk familiehendelse som jeg fikk telefon om fra legevakta  som ville ha ut kriseteamet søndag kveld. Kriseteamet reagerte raskt og kunne samarbeide med Barnevernet som overtok hendelsen fram til mandag hvor to medarbeidere fra «15 – 24 huset»  påtok seg å jobbe videre med familien. En tøff jobb, vanskelig jobb og en komplisert jobb med mange instanser involvert.  En jobb de utfører imponerende godt! Atter en gang sitter jeg med klump i halsen fordi jeg er stolt av å jobbe i samme organisasjons om slike fagfolk med empati og omsorg for andre mennesker i en vanskelig situasjon.

Å ja. Jeg gjorde ferdig legevaktutredningen på fredag. Klart jeg husker det. Det er en spennende framtid for legevakta vi legger fram igjen for politikerne.

– og så var plutselig uka over?