Kommunelegepåskehilsen 2015

Med ønsker om en trivelig påske til deg!
Med ønsker om en trivelig påske til deg!

Jeg har opparbeidet meg en liten kommunelegebloggtradisjon. Nemlig kommunelegepåskehilsen. Du som har lest disse hilsene  veit at det både er masse ord, grublerier og alt for lange blogginnlegg. Baktanken er ganske hyggelig, egentlig. Jeg vil gjerne få ønske deg en riktig trivelig God Påske som gir deg masse energi!

For deg som er litt mer nygjerrig på hva som kan finnes i kommunelegepåskehilsen i år så kan det være lurt å vente til du har litt mer tid. Kan sitte for deg sjøl og gruble litt eller bare kunne fokusere så intenst at du fosser gennom noen gigabite med tekst! Mulig det er en liten overraskelse til deg nedi bånn her?

For meg starter et typisk grubleri som oftest med en opplevelse eller praktisk erfaring. Denne gang med en tragisk brann i

Brann i Vestfossen
Brann i Vestfossen

Vestfossen hvor flere mennesker ble husløse. Midt på natta ble jeg vekket av legevakta og politiet som trang hjelp til å snakke med disse og skaffe dem husvære for natta. Kriseteamet ble varslet. Leder og en til stilte opp så raskt og effektivt at innsatslederen hos politiet kommenterte hvor raskt og effektivt de var på plass. Jeg påtok meg å ringe for å skaffe et sted de kunne overnatte. Noen av dem ordnet seg sjøl, men vi måtte skaffe sengeplass til andre. Jeg tenkte at jeg prøver meg på Eikertun sykehjem. Kanskje det er ledig seng på de Kommunale Akutte Døgnplassene? Svaret fra den som hadde vakt var kontant og uten nøling: «Ja, det må vi få til».

Denne natta gav meg mange tanker. Jeg blir mektig imponert over folk som tar telefonen midt på natta og svarer kontant før søvnen er forsvunnet fra øynene og hjernen at «ja, vi kommer» eller «Ja, det ordner vi». Jeg tror det er det kontante svaret som imponerer meg mest. Når det ikke er noen trang til å tenke på å hjelpe, bare si ja og så finne ut av å gjøre det på beste måten etterpå. Kansje spesielt når de blir bedt om noe som kan være på kanten, kanskje utenfor, det de egentlig har ansvar for. Jeg synes jeg opplever dette ofte fra ansatte i de kommunene jeg jobber. En vilje til å få til noe til beste for en innbygger som sliter. Til tross for vanskelig økonomi, presset arbeidssituasjon, vanskelige faglige utfordringer eller ubehagelige oppdrag finner de en måte å gjennomføre på. Hverdagshelter som får verden til å gå rundt. Jeg tror ofte du ikke veit om du er en sånn hverdagshelt. Derfor tenkte jeg at du kan få en erkjennelse og ett oppdrag; Du (ja du som som leser nå!) er en hverdagshelt! Jeg håper du er stolt av det arbeidet du gjør og den måten du utfører den på! Og jeg håper andre også forteller deg det innimellom. Å være en hverdagshelt består slett ikke i at du utfører «heltedåder», men at du trofast gjør den jobben du er satt til for de brukerne dine tjenester er til for. Jeg håper du i tillegg er en sånn person som beskrevet over. Som uten å nøle skjønner når det er riktig å strekke seg og systemene for å hjelpe når det er viktig, men samtidig sørger for at jobben vanligvis blir gjort på beste måte innen de rammene som gjelder for tjenesten. Denne påsken håper jeg du får tid til deg sjøl og dine nærmeste. Litt tid for deg sjøl som gir deg energi og motivasjon til å fortsette i jobben.

Energi. Det får deg vel mest til å tenke på kraftverk, strøm og hestekrefter, tenker jeg? i det siste har jeg opplevd tett innpå meg en energi som både varmer, inspirerer og gir krefter. Jeg snakker fremdeles om mennesker jeg har møtt i jobben. Jeg tenker kanskje ikke så mye på det til vanlig, men jeg har rett som det er møter med ansatte som gjør at jeg når jeg reiser meg fra møtet og går ut opplever jeg glede og inspirasjon. Det kan være hvordan de går løs på vanskeige arbeidsoppdrag, omstillingsprosesser eller hvordan de gløder for sitt fag.  Å ja. Gløder for sitt fag. Og brukerne, pasientene, beboerne eller hva de kalles. Det er en tankevekker det der: At jeg får energi av deres måte å gå løs på arbeidsoppgaver eller utfordringer.

Jeg må innrømme at jeg «slenger litt med kjeften» innomellom. Jeg synes både det er morsomt og hyggelig når jeg kan le sammen med andre og de tar igjen med meg hvis jeg erter dem. Det kan være rådmann og ordfører i kantina eller ansatte i psykisk helsevern mens vi har arbeidsmøter. Jeg tror, og håper, at de veit at jeg har stor respekt for dem. Ellers hadde jeg jo ikke våget.

godpaskekyllingLitt humor er viktig for meg i jobben. Nei mye humor. En dag uten at jeg ler eller har det morsomt er ikke en helt god dag. Humor er dønn alvorlig, skjønner du. Det gjør tunge arbeidsoppgaver til å holde ut. Det gjør at stemningen på et møte blir lettere. Det senker terskelen for å kunne være ærlig mot hverandre og gjør det enklere å snakke alvorlig med hverandre. For meg er humoren også en måte å komme nærmere de jeg jobber sammen med eller er i møte med. Humor inspirerer meg til å yte litt mer eller bedre. Når jeg ler sammen med andre er det akkurat som om ting glir litt lettere
men
Det er jo ikke altid lurt å bare gjøgle eller fleipe. Det er faktisk en kunst å vite når man ikke skal bruke humor. Jeg har dummet meg med det noen ganger. Da må man unnskylde og bruke litt tid på å hente situasjonen inn igjen.

Påskekyllinger, gule farger, solbrune skimennesker, krimbøker og påsketradisjoner. En av tradisjonene vi i helsevesenet har er å løfte pekefingeren og snakke formanende om solfaktor, solbriller, skredfare, gnagsårplaster og andre mulige helsefarer. Og husk de 10 fjellvettreglene! Det har du hørt så mange ganger før at jeg vel ikke trenger løfte en eneste finger. Vel nå har jeg jo allerede nevnt det så min samvittighet er rein. Jeg har gjort min kommunelegeplikt. Egentlig håper jeg du bruker påskehøytiden til å kose deg noe aldeles uhemmet. På din måte. Der du er.

Kommunelegepåskehilsen til deg!
Kommunelegepåskehilsen til deg!

Er du med enda? Lest deg gjennom ordflommet på oversida her? En kommunelegepåskehilsen kan være litt av en prøvelse å komme ned gjennom på skjermen, men helt her nederst er det jo som regel en liten utfordring til deg og meg. Den gjelder desverre bare ansatte i Øvre Eiker og Nedre Eiker kommune.

Altså til deg: Hvem har skrevet dette:
«Du spør meg hva jeg ler av, lille venn?
Jeg ler fordi jeg lever, simpelthen»

Jeg har stor sans for denne personen som også skrev et sitat til som jeg lever etter:
«Mister du evnen til leke, da mister du livet»

Jeg tror ikke du får så stort problem med å finne dette ut. Den første som sender meg en epost med hvem denne forfatteren er og en bekreftelse på at du leste helt ned hit så skal jeg bake en kommuneoverlegeeplekake til! Den serveres på din arbeidsplass i en passende lunsj vi blir enig om!

Svaret sendes til einar.braaten@ovre-eiker.kommune.no

Og hvis du har glemt det som stod aller øverst på siden så var dette altså en lang måte å ønske deg en riktig god påske på!

One thought on “Kommunelegepåskehilsen 2015

  1. Hilsningsbloggene dine får alltid smilet frem, uansett og lange de er 😉 RIKTIG GOD PÅSKE
    mvh Grete rehab Bråta

Kommentarer er stengt.