Årets første skitur. Tåkestemning og bålrøyk.

Tåketur på vesleBle. Aleine.
Tåketur på vesleBle. Aleine.

Den første skituren på fjellet er spesiell hvert år! Det var tidlig søndags morgen og jeg hadde bestemt meg for å kjøre opp til Buen på vesleBle. Det var så fint vær i går! Tåke og 0 grader i dag. Det «lugget» liksom i bilen oppover Jondalen så jeg måtte stoppe for å sjekke veibanen. Det var så glatt at jeg måtte holde meg fast i bilen! Forsiktig, forsiktig kjørte jeg oppover. Jeg er glad for firehjulstrekken.Det var dårlig vær og lite snø, men det ble bedre i høyden. På parkeringsplassen fløy det opp 7-8 orrhaner som ikke var redd bilen så de satte seg på plassen igjen bare 10-12 meter fra bilen. Til jeg åpnet døra.

Typisk for første skituren hadde jeg glemt skismøringa og hang litt med leppa da jeg spente på meg preparerte ski som jeg regnet med ble glatte. Men føret var så tungt og vått at det ikke ble noe problem. Nok snø til å gå overalt, men tett tåke.

Desemberlys med tåke gir ikke mye sikt. Jeg valgte å gå  i kjent område i «løssnøen» (som var tung og våt). Fra «merketre» til «merketre» fant jeg greit fram i tåkehavet. Her har jeg gått mange ganger før.

Åpne bekker på Ble
Åpne bekker på Ble

Det er en egen følelse å presse kontorkondisen på første skituren. Jeg var helsvett bare etter noen hundre meter, men så godt når en kan gå mutters aleine ute i naturen.  Man trenger slett ikke dra på de store turene for å få en spennende naturopplevelse. Åpne bekker var utfordrende. Finne et sted hvor jeg kunne komme over. Litt leiting oppover og nedover for å finne et sted hvor jeg kunne krysse. Jeg holdt meg godt unna isen på vannene. Når det ikke har vært barfrost er det en ekstra utfordring å gå og kjøre i tåka. Helt flatt lys gjorde det umulig å se hull og dumper. Jeg har brukket skia mi på

Rett gjennom isskorpa i myra!
Rett gjennom isskorpa i myra!

en litt for voldsom tur ned i et sånt høl tidligere så nå er jeg ekstra forsiktig.

Myra var jeg ikke nok oppmerksom på så jeg gikk allikevel gjennom isskorpa og trådde nedi myrvannet. Godt jeg har fjellski og gortex skistøvler som går opp på leggen. Jeg trampa bare gjennom.

Belønningen er å sette seg ned i duskregnet, få fyr på bålet og glede kaffeLars med

KaffeLars har straks kaffen klar
KaffeLars har straks kaffen klar

vann og kaffe. En liten time ved siden av bålet med tanker og grubling. Aleine i skauen, tåkestemning og bålrøyk. Kaffen er klar!

Jeg valgte letteste veien hjem. Samme spor som jeg kom. Godt å følge noen som er flink til å lage spor i kjente trakter! Til tross for duskregn, våt snø og tåke vil

Er det bilen der borte i tåka?
Er det bilen der borte i tåka?

jeg ikke være turopplevelsen foruten. Sesongens første skitur var helt deilig.

Er det bilen jeg skimter i tåka? Vel tilbake til sivilisasjonen, etter forsiktig bilkjøring på glatta, venter en varm dusj.

Jeg venter bare på mer kuldegrader og snø inn mot jul. En sånn tur merker jeg er godt for kroppen, men kanskje aller best for hue – psyken. Jeg håper på mange turer utover vinteren!

Dette går vel kanskje som folkehelsetiltak, men jammen er det rett og slett bare deilig med en sånn tur. Anbefales!