Det er viktigere å trives med seg sjøl enn å være sunn!

Jeg synes «Folkehelsebegrepet» er blitt vanskelig. Jeg reagerer på bruken av «folk» som jo er deg og meg. Den delen av ordet peker på enkeltmennesker, mens definisjonen av Folkehelse  jo egentlig er ment å peke på summen av befolkningens helse: «befolkningens helsetilstand og hvordan helsen fordeler seg i en befolkning».

Enda verre er det med «helse» delen. Helsebegrepet hører hjemme i helsevesenet og innholdet styres av leger, som meg, med hvite frakker (den har jeg lagt bort) og masse kunnskapsbasert forskning om hva som er bra og hva som er ille for helsa di.

Sammensatt blir nå «Folkehelse» brukt i stor grad til å beskrive tiltak som: Hva du spiser og spesielt hva du ikke må spise. Hvor mye fysisk aktiv du må være og hvor usunt det er med for mye fett på kroppen, eller for høy BMI. Hva dugjøre. Som i entall, ett menneske og regler for hva du må gjøre for å bedre folkehelsa.

Når jeg leser bakgrunnsdokumenter, veiledere og utredninger ser jeg den gode hensikt og helheten. Når jeg lytter rundt, kikker i avisene, ser og hører medieoppslagene og hva reklamene og folk flest snakker om er det nesten bare de fysiske tiltakene det fokuseres på.

Grublerier sammen med KaffeLars
Grublerier sammen med KaffeLars

Jeg har vært på en flott tur i skauen. Den første snøen har lagt seg. Tåke og snødrev ved bålet og en følelse av lykke. Tanker om hva som betyr noe for meg i livet. Sikkert mye som andre også kan kjenne seg igjen i. Tanker rundt folkehelsebegrepet som jeg ikke er så fornøyd med.

Jeg er ganske så overbevist om at følelse av lykke betyr mye for hvordan jeg har det og får det. Latter og humor forlenger livet, sier man. Jeg er helt sikker på at det både  gir meg et lengre liv og at jeg får det morsommere mye mer av tida!

Like viktig er det å føle at jeg mestrer hverdagen og de utfordringene dagene gir. På jobb og privat. Summen av de to er grunnleggende viktig for at jeg skal føle at jeg har det bra og har overskudd til å holde ut belastningene jeg utsettes for og for å gå løs på nye utfordringer.

Jeg må innrømme at jeg lar meg friste innimellom. Jeg er så glad i kaker! Kombinert med at jeg ikke får trimmet som jeg vil i november ,hvor jeg ikke får syklet eller gått på ski, går vekta opp og buksebelte må slippes ut et hakk. Min BMI er for høy men jeg koser meg sånn som jeg er! Jeg liker ikke pekefingrene som vifter foran nesa på meg i aviser og reklamer om hvor viktig det er å spise mer frukt og grønnsaker. Og fisk! jeg er ikke noe glad i fisk til vanlig men har ikke det minste dårlig samvittighet for hva det gjør med helsa mi.

Vi holder på å lage et folkehelsebegrep som gir  folk dårlig samvittighet, manglende mestringsfølelse og et enøyet fokus på slanke pene mennesker i tights, flat mage, gumlende på en selerikvast.

Per Fugelli sier vi må ta vare på «flokken vår». Jeg har aldri vært så veltalende som han, men jeg er veldig opptatt av å ta vare på familien, venner og arbeidskammerater. Riktignok er jeg ikke så flink som jeg kunne ønske men det er gleden av å være sammen med dem, lytte, le og løse utfordringer sammen med dem som betyr noe for meg. Jeg gidder ikke bli sunn og frisk og dø ensom som gammel .

For det er ikke enten eller, er det vel? Det må være både og. Men fortvil ikke hvis du veier litt for mye bare du mestrer hverdagen. Vær glad i deg sjøl som du er og nyt livet og godene du kan få med deg! Hvis du legger til enkle råd om litt mer bevegelse og enkel sunn mat til hverdags har du lagt grunnlag for et godt liv. For det dreier seg om å få et godt liv, ikke et langt liv. Når vi veit at det psykiske henger sammen med det fysiske er den aller viktigste jobben at jeg finner min balanse mellom å mestre, trives og legge til rette for at kroppen min har det bra. Det er ordtaket «den gylne middelvei» som gjelder, synes jeg.

«Folkehelse» burde kanskje heller hete «Befolkningshelse»? Folks helse er deres egen. Vi bør ikke presse helsebegrepet inn på områder som ikke har med helse å gjøre. Korsang er korsang. Jakt, fiske og friluftsliv er det og ikke helsefremmende arbeid.

Og hvorfor i all verden styres «Folkehelsearbeidet» fra Helsedirektoratet og Helse- og Omsorgsdepartementet. Det burde da heller styres av Finansdepartementet! Det er veldig snålt at alle i kommunene skal jobbe med folkehelsearbeid mens staten kun har plassert dette i helse?

Dette blogginnlegget kom til rett etter en glovarm dusj etter skauturen. Rett før en kopp te og nybakte julekaker!

One thought on “Det er viktigere å trives med seg sjøl enn å være sunn!

Kommentarer er stengt.