Tredje uke i vei og park

Dag 8:
Dagen etter pinse med nydelig vær hele helga. «Einar! Du får ta søpla på Sundhaugen og vaske doene. Det er sikkert nok å gjøre etter langhelga. Ta den lille Nissan lastebilen». Når formann legger ut arbeidsoppdragene er det bare å sette igang.

Badestranda på Sundhaugen mot Fiskumvannet
Badestranda på Sundhaugen mot Fiskumvannet

Sundhaugen er en perle av en halvøy som stikker ut mellom Fiskumvannet og Eikern. Her er flotte badestrender, fine gresssletter, toaletter og kafeteriaen Sundhaugen Paviljong. Et flott sted for de som ønsker koble av med bad, grilling, restaurantmat eller bare ligge i sola.

Gjett om det var mange her i pinsen? Bildet er tatt tirsdags morgen og jeg ble ganske forbauset over at det var så pass ryddig og lite søppel rundt omkring.  Jeg sjekket at alle utedusjene funket riktig. Det er viktig nå som det er varmt og fugle-iktene biter seg fast på småbarn. Da er det lurt å ta en dusj når de kommer opp av vannet.

Jeg rusler rundt fra søplebøtte til søplebøtte, tømmer dem og plukker opp søppel på plenen med eget gripeverktøy. Rolig, avslappet i nydelig vær er det en hyggelig jobb.

Jeg gruer litt for doene, da. Jeg søppelpeller meg langsomt opp til toaletthuset og stålsetter

Søppeltømming på Sundhaugen
Søppeltømming på Sundhaugen

meg for ureinsligheter. Jeg er jo vant til oppkast, urin og avføring som lege så jeg er ikke puslete når det gjelder sånt, men allikevel. Det var nå veldig greit da. Her var det vasket før så det var ikke fæle jobben. Telefon fra sjefen som minner meg på at det står en midlertidig do på Eikern sida også. Visste jeg vel. Jeg pleier å skifte der når jeg bader på vei hjem på sykkel!

Dag 9:
Sammen med Asbjørn begynner jeg å bli flink med å sette opp skilt, synes jeg! Vi jobber videre med å sette opp varselskilt ved Vestfossen elva, brygga og damlukene under brua. Det ene skiltet er satt opp utenpå bygget til klekkeriet som ligger helt ut i elva. Ikke mulig å komme til uten hjelp fra liften hos E-verket. Vi venter til han kommer og hjelper oss. Så er det fikset i en fei. Neste skilt skal stå på utsiden av muren på sydsiden av elva. Vi må bore i muren og fjellet med «Hilti´n». Den er tung så jeg må holde meg fast i gjerdet mens jeg hjelper Asbjørn med å holde boremaskinen. Mista ingenting i elva! Skiltet ble forskriftsmessig festet. Selvfølgelig!

Det blir en del venting og kjøring med bil for å hente forskjellige ting. Det er koselig å sitte å småprate i lastebilen eller mens vi venter ute. Det blir diskutert alt fra skiltplassering til båt på Himsjø.

Dag 10
Det skjer masse småting innimellom de oppdragene vi har. Idag måtte vi sleppe det vi hadde i hendene og kjøre ut til Gressbanen fordi han som kjører den store gressklipperen hadde kjørt ned i et høl! Plutselig hadde grunnen gitt etter og det ene hjulet sank ned i et meter stort hull i plenen.(?) Jeg rygget Folkevognvarebilen med 4 hjulstrekk borttil og sammen fikk vi dratt den opp.

Deretter kjørte vi ut til Loesmoen for å sette opp et vikepliktskilt ved barnehagen. Jeg var ganske så fornøyd med å få satt opp det trekantskiltet raskt, men så ville Asbjørn plutselig ha det ned igjen kjappere enn $%!.? «Du veit, dokter´n at vikepliktskilt er det eneste skiltet som skal ha spissen ned, men sånt lærer dere vel ikke på doktorskolen?». Jeg kan ikke si at jeg rødmet, men fikk meg en god

Noen har større matboks enn andre!
Noen har større matboks enn andre!

latter. Jammen godt jeg går sammen med noen, ellers kunne det blitt trafikk kaos i Øvre Eiker!

Lunsj er hyggelig når alle er samlet inne på teknisk sentral. Vi sitter ut når det er fint vær, jeg liker meg best i skyggen etter formiddagen midt i sola. Min lille matpakke er dimensjonert for kontorarbeid og jeg har allerede oppdaget at jeg må legge inn et mellom måltid hvis jeg skal holde ut helt til arbeidsdagens slutt. Som du ser på bildet til høyre er det enkelte som har større matboks enn andre! Ole Runar sikrer seg at han har nok mat til hele dagen. Rart han  får plass i den sekken? Dagens spørsmål er jo hva han fyller boksen med?

Dag 11
Vi er slett ikke ferdig med å skifte ødelagte bommer på sykkel og gangveier. En ny runde med å skifte noen som er ødelagte og forberede plassering av nye. Fredagen var ekstra hyggelig sjøl om det var litt spennende at det var fredag den trettende. Jeg var nemlig invitert med til sommeravslutning sammen med de andre på Vei og park. Etter kl 13 dro vi ut til Sundhaugen til hyggelig prat på verandaen før vi ble servert viltgryte inne. Taler og masse prat til god mat. Jeg er egentlig litt rørt over bare å bli tatt med som hvilken om helst av de andre som jobber på Vei og park.

Ukene går alt for fort for en kommuneoverlege som trives i praktisk arbeid. Jeg lærer faktisk ganske mye om hvordan planer og reguleringer virker inn på arbeidssituasjonen til andre kommunearbeidere. Jeg får også direkte erfare hvor viktig det er at det er god kommunikasjon mellom de som planlegger og de som skal drifte stier, sykkelveier, parker og andre folkehelsetiltak. Jeg gleder meg til siste uka før ferien. I siste rapporten må jeg trekke noen konklusjoner om hva jeg har lært disse ukene, men jeg er allerede helt sikker på at dette har vært noen lærerike uker.