Overlegepermisjon

Hvert 5 år har kommuneleger med relevant spesialitet rett på 4 måneders permisjon med lønn. Jeg opplever at jeg er veldig priveligert som har en slik sentral avtale mellom KS og Legeforeningen (SFS 2503 pkt 11.4) For første gang har jeg mulighet til å ta ut denne permisjonen fordi vi nå er to kommuneleger. Funksjonen dekkes av kollega Pål mens jeg jobber et annet sted.

Hensikten med permisjonen er at det skal bidra til kompetanseheving innen relevant del av fagfeltet. Jeg hadde tidlig tenkt at jeg ville fokusere på folkehelsearbeid og beredskap i kommunene.  Etter mye grubling fant jeg den rette kombinasjonen av noen jeg har veldig lyst til og hva jeg trenger kompetanseheving innen.

  • Jeg deler opp permisjonen i 4×1 mnd
  • Jeg vil kjenne på kroppen hvordan de jobber innen vei og park i Øvre Eiker. De legger til rette for mange folkehelsetiltak fra sykkelstier til trafikksikkerhet, og mye annet jeg ikke kjenner enda.
  • Jeg vil lære meg drikkevannsforsyningen i Nedre Eiker som får drikkevann fra det store interkommunale Glittre vannverk
  • Jeg vil prøve å følge noen av de som lager til og preparerer de flotte skiløypene i kommunene våre.
  • Jeg vil jobbe med å evaluere, fornye og revidere beredskapsplanene i kommunen sammen med beredskapskoordinatorene

Det blir spennende både fordi det er uvant for meg, men også hvordan jeg blir tatt imot som 58 år gammel hospitant innen fagområder jeg ikke har kompetanse. Dette blir spennende!

En måned på hver skal plasseres ut og jeg har begynt første uka som ufaglært i vei og parkvesenet i Øvre Eiker.

Jeg vil skrive en rapport eller dagboknotater fra hver permisjonsmåned. Den blir ikke publisert før i slutten av hver periode. Så er det skrevet. Nå må jeg bare følge opp..

Nrk Østafjells tok fatt i dette blogginnlegget og kom ganske så overraskende på besøk til Vei og park i Øvre Eiker. Bortsett fra et noe urettferdig fokus på kommuneoverlegen så se på hvordan gutta i Vei og Park takler oppmerksomheten!

2 thoughts on “Overlegepermisjon

  1. Høres veldig bra ut at du velger ut områder som er ukjente for deg. Det er så lett å holde seg til det som allerede er kjent, så det krever litt å tenke annerledes. Jeg synes også det er litt kult at du starter på bar bakke med aktivt arbeid og ikke setter deg i en observasjonsstatus!

    Har du forresten lyst til å bli med i en facebook-gruppe jeg har startet for samfunn, kommunikasjon og kultur? Du kan sjekke den ut her: https://www.facebook.com/groups/samfunnspraten/

    Ønsker deg lykke til i de fire «praksisperiodene»!

  2. Spenstig og klokt! Blir interessant å få høre om arbeidsfelleskapet mellom «hjerne»-arbeideren og kroppsarbeiderne!

Kommentarer er stengt.