Kommuneoverlegejulehilsen 2012

Jula er her igjen og plutselig var det tid for en kommuneoverlegejulehilsen. Jeg begynner vel å bli gammel for tida går så fort… eller er fordi den kommer hele tiden? Jeg skriver til deg som har lyst, tid og overskudd til å lese litt drodlerier og tanker i førjulstida. Her langt oppe på siden vet jeg egentlig ikke hvor jeg havner langt der nede, men med hodet fullt av tanker er jeg redd det kan blir noen grublerier som går litt lenger enn det som står i arbeidsbeskrivelsen for kommuneoverleger.. Rart det der med titler, forresten…. Uuups! Nå skal jeg først huske å ønske deg som ikke har tålmodighet eller lyst til å lese mye: Jeg ønsker det en riktig hyggelig og fredelig jul! Jeg håper det nye året som kommer gir deg mange gode utfordringer som gjør at du føler at du får til noe og lykkes med det du gjør! Godt nytt år!

Altså … dette med titler.. Folkehelseloven og Lov om Helse- og omsorgstjenesten i kommunene kaller oss «kommuneleger». Det synes jeg er en god betegnelse som gir inntrykk av at vi er leger for kommunen… «Kommuneoverlege» er imidlertid den riktig tittelen for oss, allikevel…(?) Det er bestemt i sentrale forhandlinger mellom Legeforeningen og KS. Så jeg titteleres altså «Kommuneoverlege Einar». Sjøl om jeg ikke er overlege for noen leger, bare kommunens medisinskfaglige rådgivende lege…. Neste gang du møter meg kan du jo kalle meg «Einar», måle meg opp og ned og høre om det jeg sier er noe lurt… Jeg vil heller måles etter det jeg gjør enn etter tradisjon og gamle holdninger til en tittel…

Som før vil jeg ta utgangspunkt i en tekst jeg liker godt. Denne gangen en tekst jeg trodde Finn Kalvik hadde laget helt til jeg leste Lord of the Rings på norsk. Jeg hadde bare lest den på engelsk i «The fellowship of the Ring» og ikke koblet Tolkiens tekst til Finn Kalviks fine sang:

Jeg sitter ved peisen og tenker
på tiden som går så fort
på sommer fugler og duggvått gress
i somre som har gått bort.
På gule blader og spindelvev
i en høst fra forgagne år
på morgentåke og sol som sølv
og med vinden i mitt hår.

Bilbo som nå er aktuell i filmen «Hobbiten» laget sangen som Frodo tar med seg inn i  Lord of the Rings trilogien. Egentlig er jo teksten veldig passende til oss vanlige mennesker også..?  Jeg opplever at den dreier seg om å se, oppleve og legge merke til de nære tingene i livet vårt. Tenk å ta seg tid til å følge en nydelig sommerfugl en tidlig sommer morgen med dugg i gresset..? Jeg tror tida går så fort fordi vi slett ikke tar oss tid til å se på høstfargene. Har du tatt deg tid til å se på skauen når den står tung av snø nå i juletida?… Nylig fikk jeg lov til å holde et kåseri (enetale uten avbrudd!!)  hvor jeg snakket om våre grunnleggende verdier. Jeg kunne snakket i timesvis og diskutert våre grunnleggende holdninger i forhold til jobb og privatliv, men jeg burde snakket litt mer om å bruke tid til å tenke på våre verdier, lytte til hverandre, snakke med hverandre og bruke tid på å  føle på de verdiene jeg mener er så viktige for oss… Ellers går tida så fort og verdiene våre blir som spindelvev i en høst fra forgagne år…?

Jeg sitter ved peisen og tenker
på det som engang skal skje
når vinteren kommer med en vår
som ikke jeg får se
For vårens vakre spill i grønt
er som en trofast venn.
Hvert år er den like skjønn
alltid vil jeg savne den.

Jeg er ikke redd for å dø…men jeg er redd for å dø fra de jeg er glad i. Det er fantastisk å være del av en verden som utvikler seg med nye oppdagelser og opplevelser. Noen triste,noen uventet glade og mange vi kjenner så godt og venter på kommer igjen. Jeg mener det har mye å si for min helse (og jeg tror din trenger det også..!) at vi tenker gjennom det som en gang skal skje. Da vil du kanskje se på det som hender i livet ditt i et litt annet perspektiv, sette mer pris på hverdagene som ruller gjennom året. Det er de små tingene det er mest av i livet. Hvis du bruker litt tid på å se på dem opp mot dødens uvitenhet så kan det hende du setter mer pris på dem og gleder deg over dem.

En av grunnene til at jeg skriver om dette er jo at dette er ganske så grunnleggende for folkehelsa…. eller for å være litt mer på bakken: hvordan du har det med deg sjøl og hvordan du bruker dine muligheter  og hverdagslige opplevelser til å få det litt bedre…..

I sit beside the fire and think
of people long ago,
and people who will see a world
that I shall never know.But all the while I sit and think
of times there were before,
I listen for returning feet
and voices at the door.

Dette er Tolkiens egne ord. Egentlig er teksten jo best på orginalspråket…. Vi har så mye vi kan få oppleve. Det er en verden av nye oppdagelser for deg der ute, men husk at de fleste av dem finnes like i nærheten av deg.  Det dreier seg mye om å ta inn over seg de nære tingene. Du trenger ikke oppleve alt de «de andre» har opplevd i verden. Kanskje det er viktigere for helsa di at du åpner døra for de nærmeste tingene rundt deg.

…..men det viktige tror jeg er at du tenker over det og setter det i sammenheng. Finner de tingene som er viktige for at du skal ha det godt med deg sjøl og de du har rundt deg.. Noen ganger kan du få tanker om sånt ved å lese et godt dikt som dette eller høre en fin sang som har satt melodi til en fin tekst. Det er så mye av det der ute!

Du er jammen utholdende gitt..!! leser enda.. og enda har jeg ikke kommet til julehilsenen her nede på sida.. Men jeg er egentlig ikke i humør til å slutte enda. Jeg synes du skal lese teksten til en annen poet og sanger jeg setter veldig høyt; Mikael Wiehe. Han tar opp noe jeg er veldig opptatt av og som er begynnelsen på alt arbeidet vi gjør for å bedre folkehelsa: Hvordan vi beskytter våre barn, lærer dem gode ting og gir dem en god oppvekst:

Var inte rädd mitt barn,
allt blir som det ska va.
Trots skuggorna som ruvar,
och farorna som lurar,
så lovar jag att allting ska bli bra.Var inte rädd mitt barn,
vi hittar snart tillbaks.
Det finns en väg i mörkret,
i dimmorna och töcknet.
Jag lovar dig att natten ska bli dag.

Jag är den bro som orkar bära dig
Jag är den hamn där du är trygg
Jag är den eld där du kan värma dig
Jag är den famn som ger dig skydd

Var inte rädd mitt barn,
vi kommer dit vi ska.
På andra sidan natten,
finns gryningen och skratten.
Jag lovar dig att allting ska bli bra.

Tenk om vi kunne hjelpe til så flere barn får en god oppvekst, tidlig kunne oppdage de som ikke har det så bra og forhindre at de får skader på kropp og sjel. Kanskje noe av det vi aller mest skal tenke på i jula som jo egentlig er en høytid for et nyfødt barn. Uansett om du er kristen eller ikke så preger julehøytida livet vårt i desember. Det er vel egentlig barnas høytid. Tida da vi voksne gleder oss over deres glede..  Jeg håper vi kan bidra til å fremme helsa til de barna som trenger det mest inn i det nye året … og videre!

Helt her nede mot slutten gjenstår det bare å sende deg en julehilsen.. enkelt og greit God Jul!.. men med masse baktanker om at du kanskje kan få litt tid til å sitte foran peisen å tenke litt i romjula. Tanker som du får tenkt ferdige er ganske kraftfulle saker. De kan endre deg og er egentlig den eneste kraften som kan klare å gjøre sånne forandringer! Bruk den kraften!

…jeg er spent på nyåret. Blir det et godt år…hva skal egentlig til for at det blir et godt nytt år?  Jeg tror på at «På andra sidan av natten, finns gryningen og skratten» og at det blir bra…