Storbrann!.. Kommuneoverlegen og Kriseledelsen i aksjon.

«Det er storbrann på Gamle Ytong, kriseledelsen er innkalt. Jeg er på stedet til info»  Tekstmeldingen vekket meg ved fem-tida torsdags morgen.

Foto: Ellen Aaby fra Bygdeposten

Kollega Pål kom vekkeklokka i forkjøpet. Jeg hadde tastet hans mobilnr før jeg var helt våken og fikk mumlet fram «Hva skjer?» Rolig, saklig informasjon klarnet opp i hjernecellene som sakte begynte å funke. Han var blitt varslet fra legevakta og hadde varslet videre ved tre-tida og var i full vigør. Dæggærn… krisehåndteringa vår bare funker (også uten meg!?).

Ute av dusjen kikker jeg kjapt på nettavisene og hører på radioen som har en reporter på stedet. Twitter er nyttig! Politiets twittermeldinger fosset inn på mobilen og jeg hørte dem på radioen samtidig som jeg leste dem. Pål hadde kontroll på sitt så jeg hadde tid til å spise frokosten og dempe pulsen. Mange tanker for gjennom hue; det ligger jo boliger rett ved siden av? Var det spesielt farlig ting lagret der, avgir gummidekk spesielt farlig gass, er gass fra branner farlig? Hvordan ble folk evakuert og til hvor? er det noen som trenger behandling, trenger noen medisiner?…

Pål hadde forklart at de var på Teknisk kantine og jeg møtte han der hvor han raskt hadde svar på nesten alle spørsmålene. Vi har plan for EPS (= Evakuerings og Pårørende Senter) som de først hadde lagt til festsalen i rådhuset men flyttet opp til Teknisk sentral når de så at det ikke var så mange mennesker som trengte et sted å være. Rådmann og ordfører var på plass sammen med kommunalsjefe. «Full kontroll» var faktisk et passende begrep! Det er ganske så uvanlig ved katastrofer…Heldigvis var oppgavene våre overkommerlige og de evakuerte beboerne kunne flytte tilbake i løpet av formiddagen..

Kriseledelsen gjennomførte sin ledelsen av kommunale tiltakt etter vårt planverk og det funket! Det er ikke tvil om at øvelse virker og at det er en fordel å «sette» kriseledelsen ved store hendelser så vi får erfaring. Enda bedre er det å erfare hvor effektivt det er å være to kommuneoverleger til å dekke denne funksjonen…

Vi var raskt ute med informasjon på kommunens nettsider også og jeg klarte sjøl å stå for dagens glipp..!..? I iveren etter å legge ut informasjon om helsefarer fra brannrøyk la jeg det rett ut på forsida av våre nettsider uten å gå gjennom presseansvarlig i kriseledelsen. Det førte til at vi sa hverandre i mot noe som raskt ble kommentert fra media… $%&!  min feil.!!.. som raskt ble rettet opp på nettet og ved at undertegnede tok en rask beklagelse overfor presseansvarlig. Hennes funksjon er kjempeviktig under slike hendelser og  den informasjon som skal ut til publikum må selvfølgelig samkjøres å gå gjennom henne.

Alle fastlegene i kommune ble varslet via sms om å være Obs på pasienter med psykiske eller fysiske problemer i forbindelse med brannen. Alle svarte raskt tilbake…

En voldsom brann med store materielle skader, men ingen registrerte skader på mennesker.. det er da enda godt…..

One thought on “Storbrann!.. Kommuneoverlegen og Kriseledelsen i aksjon.

Kommentarer er stengt.