Det er slett ikke alle dager som blir som planlagt, bare verre..

Feil i oppstart og verre utover dagen. Det er slett ikke alle dager som blir sånn som en hadde planlagt. De aller fleste blir annerledes faktisk, men noen få blir bare med feil som baller på seg utover dagen. Jeg har hatt en sånn dag idag….

«Skulle vi ikke minne på det styremøtet i morra»  meldingen sjokket inn i mailboksen forrige dagen. Riktignok hadde jeg lagt møtet inn i kalenderen min, men forberedelsene hadde jeg jo ikke rukket å gjøre noen ting med! Du leser vel mellom (gjennom?) linjene her at jeg liksom skulle ha en unnskyldning i at jeg har det travelt, men det er en dårlig unnskyldning her desverre… Jeg hadde ikke gjort det når jeg hadde tid… så blei det å kaste seg ned ved pc´n å finne fram det jeg skulle gjøre og sende ut innkalling med vedleggene. Først en kikk i referatet fra forrige møte… javisst jeg hadde gjort det jeg skulle gjøre… bare å sende ut… «Du hadde da datoen riktig i innkallingen» fikk jeg høre etterpå…trøst? ikke sånn jeg ser det ihvertfall. Jeg kalte inn til feil klokkeslett, rettet det og glemte et vedlegg, feil i teksten i innkallingen og fumlet meg gjennom møtet… og møtet varte 20 min lenger enn annonsert… Jeg tror jeg trygt kan si at dette ikke var godt nok. Jeg tar meg nær av det mest fordi jeg stiller krav til meg sjøl om at slike møter skal foregå lett, orn´tli og målrettet. Når vi bruker andre deltakeres travle tid er jeg ganske kritisk til at møtetida skal være produktiv. Nå er jo ikke hensikten her å legge ut mine personlige tabber, men å vise at sånne dager kommer og at de faktisk er en del av hverdagen vår. Jeg er opptatt å være åpen på at jeg har noen dårlige dager innimellom som jeg prøver rette opp så godt jeg kan, men også hvor viktig det nettopp er å forberede møter med andre. Jeg mener det er viktig å sørge for at møter både når sin hensikt, er produktive og nødvendige… ellers trenger vi ikke møtet.. Så det startet ikke så bra idag…..

..og fortsatte ikke noe bedre når jeg kom en halv time for seint til møte med helsesøstrene. De tok opp en vanskelig sak noen av dem jobbet med. Den hadde noen prinsippielle og vanskelige avgjørelser. Det blei en spennende diskusjon med temperatur. En situasjon jeg ellers koser meg i og liker. I sjølransakelsen etterpå er jeg heller ikke glad for mitt bidrag i diskusjonen, bortsett fra at jeg var med i en diskusjon hvor psykolog og helsesøster både fikk lagt fram sine synspunkter og utfordringer i en sak og kanskje fikk noen bekreftelser på de valgene de hadde gjort og skulle gjøre…Bare så forbasket at jeg kom alt for seint og fikk for dårlig tid i en av de tjenestene jeg trives best i kommunen med flotte fagfolk….

…for jeg kom jo da selvfølgelig for seint til neste møte med de ansatte i Aktiv Eiker. De hadde bla gjort en kjempejobb med å oppdatere nettsidene sine. Ta en titt på dem her. Flere flinke fagfolk. Minte meg om at jeg henger etter med å komme igang med arbeidet med Folkehelseplan i kommunen. Rart med det når man først er inne i en sånn negativrunde så er det lett å fokusere på det som ikke er så bra… til tross for at jeg satt der å hørte på hvor flinke de var … igang med mange tiltak, overfor voksne, barn og unge. Kjempespennende å høre at de har fått i gang ei fin gruppe med aktivitetstilbud til innaktive, overvektige 13-16 ungdommer i den nye SentrumsHallen i den nye Hokksund ungdomsskole, for ikke å snakke om de andre tiltakene de ansatte er i gang med.. Jeg gispet litt inni meg og klarte selvfølgelig ikke få sagt der og da hvor flinke de er… ikke idag…

Lunsj… litt seint og kort, selvfølgelig. Idag kunne jeg ingen av Quiz spørsmålene vi pleier å gå gjennom… det var ikke noe rart denne dagen…

Mot slutten av dagen fikk jeg tid foran pc´n . Jeg fikk hentet opp arbeidet med akuttplasser og det jeg skulle gjøre i forhold til styringsgruppa. Følte nesten at jeg kom ajour der… begynnelse på en litt bedre utvikling av dagen…? En samtale med tuberkulosekoordinator om oppfølging av en med ikke smitteførende tuberkulose og samtale med pårørende til en annen med mistanke om samme… Det funket da ikke så verst…

Tankevekkende at jeg glemte å stemple meg inn på jobben idag… og ut.. Kanskje dagen ikke eksisterte? men det må den ha gjort for jeg avsluttet dagen på legevakta med et veldig hyggelig og positivt personalmøte. Morsomt også fordi det er lenge siden jeg har vært der etter at kollega Pål overtok ansvaret for legevakta… Flinke flinke damene fikk meg i godt humør så jeg reiste hjem letter til sinns… og glemte å stemple ut… Hvis det er noen andre som husker denne dagen godt så håper jeg de har gode minner… jeg merker at dagen i morra er viktigere for meg nå…