Norske hemmeligheter – så bra!

Stille,langsom søndagsfrokost med radioen på. SÅ får jeg høre om nettstedet «Norske hemmeligheter». Jeg fikk to tanker i hodet samtidig.. og så noen flere. Så flott tiltak… så trist!?
og
Det var et godt intervju med en av inititativtakerne. Samfunnsmedisineren i meg jublet over hvor reflektert og fornuftig hun svarte…  jeg leste gjennom bloggen og fikk det bekreftet.

Noen ganger slår det meg hvor fantastisk internett kan være og de nye mulighetene som viser seg. Jeg er vel nesten forpliktet til å kalle dette et godt Folkehelsetiltak med min bakgrunn…, men uansett hvilken merkelapp du setter på dette så gir det noen mulighet til å lufte ut gode eller vonde ting man har inni seg. Det er bra…

Jeg tror nok det finnes medisinske miljøer som vil reagere på nettisida og muligheten for at å lufte sine hemmeligheter kan føre til skadelig oppfølging av å se det på trykk… jeg er ganske så sikker på at den positive effekten langt overskrider den negative…

Det triste er at vi må ha et elektronisk upersonlig og fjernt medium for å kunne lufte ut hemmeligheter. Øyekontakten, kroppspråket og ordene til en du snakker sammen hadde gitt denne muligheten til å lufte sin hemmelighet så mye mer kraft!… men jeg skjønner jo at det er vanskelig for de fleste mennesker. En hemmelighet er jo nettopp noe man ikkeforteller til noen…

Jeg har alltid ment at det er viktig å sette ord på det man har inni seg så man får høre, og aller helst få tilbakemelding på, den oppfattelsen man har inni hodet. Vi leger oppfordrer alltid til at man gjør det overfor «noen»; en bekjent eller en fagperson. Men det fascinerer meg stort å se innsendte hemmeligheter blir gjort om til tekst og bilder i bloggen Norske hemmeligheter..
Jeg (=vi?) vil jo ha et samfunn hvor man kan slippe ut sine tanker å få tilbakemeldinger som kan hjelpe oss i hverdagen…. desverre tror jeg det er langt fram til et slikt samfunn. Derfor er en slik nettside verdifull.. jeg tipper initiativtakerne får mye å gjøre framover.. og håper de lager seg et nettverk rundt seg selv som kan hjelpe dem å takle mange vanskelige hemmeligheter…..