Hovedproduktet er opplevelsen, biproduktet et folkehelsebidrag

Høst ved Kongensgruvedammen

Folkehelsetanker  tidlig en søndagsmorgen med lite folk og nydelig høstvær ved Kongsengruvedammen over Kongsberg. Jeg er svett på ryggen…egentlig på hele meg etter å ha gått raskt opp «Ollebakkene» til denne fine rasteplassen ved nordenden av vannet. Det verker i låra og pusten går tungt mens jeg tenner opp bålet og får skiftet til tørt varmt tøy. Sola har ikke nådd plassen enda, men lyser opp bål og kaffeLars når jeg har fått skiftet og tent opp. Varmen fra bålet langs beina og sola i ansiktet setter fart i tankene mens jeg stirrer inn i bålet og venter på at kaffevannet skal koke. Stillheten, de nydelige fargene, blikkstille vann, knitring fra bålet og bikkja som ligger ved siden av får tankene til å kretse omkring folkehelsebegrepet og min egen motivasjon for å forebygge helsa mi.. Jeg er vel omtrent som andre mennesker…; tenker til daglig lite på hva som er sunt og fremmer helsa mi… Jeg er godt «impregnert» med faglig kunnskap om forebyggende helsearbeid og helsefremmende arbeid…Det har langt ifra motivert meg mer for å stå opp tidlig om søndagen for å presse kroppen opp alle bakkene til denne plassen ved vannet. Mulig kokekaffen er sunn for tida (jeg huske sannelig ikke hva som er siste nytt om kaffe og helse…!) men både turen og kaffen inneholder noe helt annet for meg enn å fremme helsa mi. Det er motiverende å oppleve at jeg klarer å komme meg opp alle bakkene uten å hvilke fremdeles. Det er rett og slett en god opplevelse å komme opp med høy puls og hivende pust for å møte sola og fargene rundt vannet. Jeg må innrømme at pulsen hopper et par ekstra slag når jeg hører det braker i borti skauen… en elg?… det er rein spenning!

Grubletenke ved bålet. Sola i ansiktet og bålvarmen langs beina setter fart i tankene. Det blir på en måte litt hjernetrim for det setter fart i hjernevindingene og

Kaffekopp og KaffeLars

tankene farer langt av gårde på kort tid. Biproduktet av denne opplevelsen er kanskje helsefremmende for meg….. hovedproduktet er opplevelsen, følelsen og inntrykkene som følger med. Når jeg sitter med kaffekoppen og slurper i meg glovarm sterk kaffe prøver jeg å  stoppe tida for å oppleve mest mulig av den tida jeg har ute. Jeg lar kaffen, bålrøyken, utsikten og følelsene flyte sammen inne i hue for å sette fart i tanker og grublerier. Det er ganske å så rart hvordan tankene flyter, fosser, hopper og spretter mens kroppen stille sitter å tar seg inn igjen etter den fysiske utskeielsen.

Når jeg sitter her og skriver ved Mac`en min etterpå er jeg ikke kar om å huske alt jeg grublet på, men det gjør ikke noe. Jeg fikk med meg et par hovedpunkter både om jobben jeg skal på i morra og privatlivet. Det viktige var det som skjedde mens jeg satt der.

Å kalle dette «folkehelsearbeid» blir liksom litt platt… Naturopplevelsen, kroppsopplevelsen, tankene ved bålet og turen i seg sjøl er det som motiverer meg til å gjenta det og gjenta det. Ønsket om å oppleve det igjen, forberedelsene og gjennomføringen har sin egen verdi og sine egen rytme. Hver og en av oss har sånne opplevelser. Sjøl om det kan være innen mange forskjellige områder er det viktig for kropp og sjel. Det viktige er å bruke tid til det, nyyyte det og finne de områdene som kombinerer den kroppslige og mentale opplevelsen. Jeg tror ikke det finnes noe egennavn til det. I tilfelle må det være mange forskjellige egennavn… det fine er at det også bidrar til din helse og blir et liiite bidrag til folkehelsa…!
…men at KaffeLars skal bli noen «Folkehelsedirektør» det tror jeg aldri han ville synes noe om…..