Fra radionysing til å sykle på jobben

En kommuneoverlege får tilbud om å være med på mye.. noe viktig annet ikke så viktig. Jeg mener det er viktig å delta på mange forskjellige situasjoner i kommunen jeg jobber i. Sist uke ga ikke mye tid til blogging, men med desto flere opplevelser! En kort uke som startet med fagdag i psykisk helsetjeneste i Nedre Eiker. En lærerik dag sammen med hyggelige ansatte. Kollega Pål hadde fått oppgava med å gå gjennom lovverket som gjelder for de som jobber i tjenesten. Mye fokus på tvangsparagrafer og nye lover som ga en fin innsikt år man vår presentert alt på en gang..  Jeg koste meg også over foredrag fra noen som har jobbet mye med «Motiverende Intervju». En samtalemetodikk først og fremst laget for livsstilsendringer, men som passer for det meste… «Gamlesjefen», som nå jobber i KS, tok oss gjennom samhandlingsreformens innvirkning på tjenesten nå og framover. Sjøl om jeg har jobbet masse med det ga det nye perspektiver. Like lærerikt og spennende synes jeg samtalene i pausene var. Du som har lest litt i bloggen tidligere veit at jeg slett ikke liker minglesituasjoner.. (?) men denne minglingen gikk greit… nei flott! Sånt samvær med de som jobber med disse oppgavene vi ofte gir råd innen er veldig viktig for oss kommuneoverleger.

Samme dag var det «ansattedag» i Øvre Eiker….. som jeg da ikke fikk vært med på, men revyen og middagen på kvelden måtte jeg jo ha med! Også fordi jeg var blitt spurt av to andre om å bidra til to sketcher… Skuespill har vi ikke på doktorskolen, men nå er jeg blitt så pass gammel at jeg ikke gjør noe av å dumme meg ut… og når jeg bare ble bedt om å spille meg sjøl var det jo ikke så vanskelig.. sjøl om jeg skulle spille en halv(hel?)full doktor i den ene tror jeg jeg klarte det de sekundene det stod på.(jeg drikker ikke alkohol sjøl om jeg ikke er avholdsmann… bare nesten) Det er ganske så utrolig flott å se hvor mye ansatte byr på av seg sjøl i den revyen som gikk helt glatt med mye applaus.. Jeg er helt sikker på at en slik ansattdag er reinspikka folkehelsearbeid overfor ansatte. Mine magemuskler var ihvertfall ømme etter revyen… og spent til bristepunktet etter middagen…

Ikke snakke fort, vær tydelig, litt humor er lov… ikke snakke fort, vær tydelig, litt humor er lov… Om og om igjen terpet jeg på det torsdag morgen på vei ned til Nrk Buskerudsendinga i Drammen. Enda en ting jeg virkelig mener vi kommuneoverleger må være bevisst på: Å stille opp for media når vi blir spurt og gjøre så godt vi kan. Denne gangen var det en prat om nysing…. og sjøl om det slett ikke er det store folkehelseproblemet er det en litt morsom vri på en allergiplage mange sliter med og god grunn for at kommuneoverlegen skal delta. Og det er veldig spennende å kunne bli med inn i studio, høre hvordan de profesjonelle journalistene håndterer datamaskinene, mikrofonene og radiomediet. Ikke minst er jeg imponert over den roen de får til på direkten hvor alt kan gå galt men sjelden gjør det… og  å roe ned en nervøs kommuneoverlege.

Uka ble avsluttet med det første møte i veiledningsgruppa i samfunnsmedisin. Jeg er nyutdannet veileder for samfunnsmedisin i Legeforeningen og startet opp gruppa på fredag. Vi tok første møte på Portåsen som alltid slo til med hyggelig vertskap, god mat og fenomenal historiefortelling om Herman Wildenvey og diktlesing! Tida gikk alt for fort og ikke veit jeg hvem som lærte mest av veiledere og medlemmer i veiledningsgruppa. Det er litt spesielt (les: skummelt)å være veilder for folk med lengre erfaring enn meg sjøl og med fritt talende kolleger med masse meninger…

Mandagen idag startet jo like spennende! Tilsynsbesøk fra fylkesmannen som ville gå gjennom våre beredskapsplaner. Jeg har ganske god oversikt over helseberedskapen og samarbeider godt med beredskapsrådgiveren…. nå er det bare på tide at vi rullerer planene våre…

og så sykler jeg til jobben… selvsagt. Sjøl om det ikke blir hver dag jeg får syklet fram og tilbake men en vei 3-4 ganger i uka…?