Foredrag, epostrot og tuberkuloseundersøkelse

Puuuh foredraget gikk greit nok (tror jeg..jeg er som alltid min egen verste kritiker..) men jeg lurer gang på gang på hvorfor jeg sier ja til slike oppdrag. Jeg gruer meg alltid like før, uansett hvor godt forberedt jeg er. Det er virkelig en utfordring å holde foredrag for folk som har lengre fartstid enn meg sjøl og som jeg kjenner… Men det var litt av det jeg snakket om å.. å tørre. En kjempehyggelig gjeng er det i alle fall, skulle vært med sjøl på dette ukelange ledelses og administrasjonskurset for samfunnsmedisinere…

Å tørre… vel tilbake på jobben fikk jeg vite at det var konstituert ny kommunalsjef etter den vi nå har som slutter i april. Jeg tenker tilbake til den gangen jeg sjøl takket ja til en slik konstituering og jobbet som helse og sosialdirektør i kommunen en periode. Jeg synes det er kjempetøft når folk tør kaste seg ut i noe nytt og spennende sjøl om det kan virke skremmende…! Det er sånn vi kan bli bedre mennesker og ledere… ved å tørre..

Siden Pål-kollegaen jo er på det samfunnsmedisinske kurset denne uka steppet jeg inn for han i møte i den gruppa som jobber med å utrede nytt sjukehjem i kommunen. Nå utreder vi det i begge kommuner… det er sååå spennende! Diskusjonen gikk livlig i gruppa. Så spennende å sitte sammen med folk med forskjellig fagbakgrunn for å belyse utfordringene vi står overfor de neste 10 åra.. Samhandlingsreformen gir oss virkelig utfordringer og det er lett å tenke helhet rundt pasientene fordi staten gir oss penger til enkeltprosjekt.. Det betyr så mye hvordan møter forberedes og ledes. Morsomt å bli ledet gjennom et møte av folk med erfaring…

Atter en gang er innboksen for epost diskusjonsemne i lunsjen. Det er mange som opplever at mailsystemet styrer mye av arbeidsdagen vår. Jeg synes jeg har fått god kontroll og oversikt, men det er en konstant flom av innkommende epost. Mange kan jo bare slettes etter at de er lest, men mange av dem krever arbeid og tida går… jeg leser dem så fort jeg kan og tør nesten ikke la være å lese epost en dag fordi det hoper seg opp…(?) samtidig ser jeg jo sjøl hvor effektivt det kan være. F.eks når jeg sender epost med beskjeder eller info til fastlegene som de leser når de har tid. Myyye letter enn å skrive brev eller ringe rundt!

Jeg måtte bruke epostutsendelse til alle fastlegene i begge kommunene fordi jeg rota med datoer for Allmennlegeutvalgsmøte i de to kommunene. Avlyste et møte som det ikke var innkalt til i den ene kommunen, som måtte flyttes i den andre så vi kunne finne nytt møte i den første kommunen så vi ikke dobbeltbooket oss med den andre kommunen…. skjønner du? Jeg rota og da jeg kom inn døra fikk jeg en streng medarbeider på kontoret som vennlig påpekte rotet… Gosj så deilig at noen kan avdekke tulleballet og så deilig når ting bare kan rettes opp! (se deet du… så bliid var jeg ikke over å ha dummet meg tidligere idag..)

Gjennomgang av tre tuberkuloseundersøkelser, utslag på Mantouxtesten, negativ lungerøntgen. Ihvertfall ikke noe smittsomt.. og det var negativ IGRA-TB test (Quantiferontest – blodtest for å påvise tuberkelbakterien sikkert) så da kan vi gi beskjed om at de ikke trenger spesiell oppfølging nå.. Vi har fått noen fine flytskjemaer som er utarbeidet på Folkehelsa og ligger på deres nettsider (www.fhi.no  se dem her.) Jeg bruker dem hele tida når jeg får spørsmål og det meste finner jeg svar på der. Idag ringte en innvandrer litt fortvilet fordi hun hadde fått regning på røntgenundersøkelsen i forbindelse med tbc undersøkelsen. Da kunne jeg bekrefte at hun ikke skulle betale. Tuberkuloseforskriften er klinkende klar på at dette må dekkes av spesialisthelsetjenesten sjøl=> gratis for pasienten..Helsesøster ringte og ba dem kaste kravet…

VI nærmer oss slutten på samhandlingsprosjektene vi nå har jobbet med og jeg er spent på hva resultatene blir (!) Dvs jeg har jo fått en anelse og ser at det er svært så fornuftige folk som jobber i disse arbeidsgruppene…