Tankevirvler om folkehelsearbeid

Jeg gikk meg skikkelig sliten idag..

Jeg må vel innrømme at jeg har en ganske så vanlig kontorkondis sjøl om jeg nok trimmer regelmessig. Det var nydelig vintertemperatur, godt skiføre, bikkja var utålmodig og jeg satt meg et god mål. Opp på Knutefjellet og rundt Knutetårnet. Jeg får tenkt mye mens jeg går. Idag dreide det seg mye om inaktivitet og hva som gjør at folk beveger seg mindre, legger på seg og at vi får helseproblemene pga det. Jeg er veldig glad i naturen og bruker den der jeg kan. Både den «lille naturen» som er rett utafor døra og den «store naturen» på fjellet. En fantastisk opplevelse idag i solskinn. Jeg synes det er flott å svette seg inn i skauen, opp på fjellet for å finne en fin plass å fyre opp bålet og få satt over KaffeLars. Der sitter jeg da med kaffekoppen, bålet og sola midt i mot og kjenner varmen mot kroppen og tankene som strømmer på.

Jeg tror alle mennesker egentlig kan finne sin aktivitet og sitt aktivitetsnivå. Det er det samme hva du driver med bare kroppen blir litt sliten og at du opplever at det er positivt. Hvorfor er da så mange som ikke beveger seg nok? Tankene mine tar noen rare svinger og strømmer i hvirvler og jeg tenker at jeg synes vi ofte snakker i ytterpunkter når vi skal ha folk i aktivitet. Det er treningsstudio, pulstrening, Birken, eller bare trening som er fokus. Vi har egentlig ikke «knekket koden» for å få inaktive i aktivitet…? Det er lett å ta utgangspunkt i seg sjøl… jeg liker ikke å gå på treningsstudio… ville ikke klare å gjennomføre et treningsopplegg der, men det er vanskelig å holde meg vekk fra å gå tur, høre på naturen, lukte på den, svette meg fram i den.. Det er jo aktivitet..! Mens jeg sitter der med bålet ved siden av meg, solvarmen i ansiktet og på kroppen i et fantastisk natur tenker jeg at det er jo DET som er utfordringen… å finne ut hvilken aktivitet som vil kunne få en som er inaktiv til å ønske sette i gang OG fortsette… I Øvre og Nedre Eiker har vi frisklivssentralen Aktiv Eiker som er flink med sånt, men kun få kommer dit… Vi har et samarbeid mellom helsestasjonene i begge kommunene som retter seg mot barn som er inaktive. Det har vært en suksess! Nettopp det å hjelpe barna til å prøve forskjellige aktiviteter for å finne noe de liker… Sånn burde vi få til for voksne også…der er jeg ganske sikker på at fastlegene har en viktig oppgave i samarbeid med frisklivssentralen.
Men
Denne type Folkehelsearbeid mener jeg går mye lengre enn til oss fagfolk.. virvlene av tanker der i le for vinden i sola ved bålet; du og jeg, som medmennesker, vi trenger å bry oss om våre venner, kolleger, familie.. delta på aktiviteter, bidra til aktiviteter, godta at vi må bruke kroppen isteden for alle lettvinte transportmidler.. er det muuulig å få til? Jeg får røyk i øya så tårene renner… jasså? ikke så lett å få til at vi skal bry oss så mye at vi kan bidra til det kanskje..?

Det skal ikke så mye til av aktivitet… bare 30 min pr dag… og det er det jevne som fungerer både når det gjelder aktivitet og hva du spiser. Slanketrening og slanking i korte perioder er bare tull hvis det ikke følges av en varig endring…

Bikkja blir utålmodig… (men det var så deilig i sola!!) bålet er nesten brent ned da jeg hører en blid stemme bak meg: Næmmen er det ikke Einar da!? Kjentfolk på tur rundt Knuten. Jeg får en hyggelig prat før de kaster seg utfor bakkene ned mot Knutehytta.. Pokker også.. det var dette med Tid da.. Den går så alt for fort når en koser seg! Det er morsdag og den tar jeg faktisk alvorlig! Er det noen som skal feires en gang i året så er det mødre!! Det er god folkehelse det….(ihvertfall for meg). Bikkja får trimmet godt på vei nedover bakkene for å lage morsdagsmiddag.