Diskusjon om fastlegeforskrift og massvis samhandlingreform

Jeg har sittet på en konferanse om samhandlingsreformen arrangert av KS i hele dag.. Det er jo det jeg jobber med i storparten av jobben for tida og det blir riiimelig travelt da jo de vanlige tingene også skjer samtidig. Kjempespennende å høre hvordan man tenker i andre kommuner, men ikke minst å diskutere det etterpå og i pausene.

Lensmannen ringte i forrigårs med 4 bekymringsmeldinger om innbyggere de hadde vært innom i jule/nyttårshelga. Tunge saker som jeg gir informasjon om videre til deres fastleger og til psykisk helsetjeneste dersom de har tjenester derfra.

Helse og OmsorsDepartemenet har kommet ut med en forskrift for Fastlegeordningen. Denne har eksplodert i allmennlegemiljøet med masse disksusjoner, sterke ord og utspill i media. Allmennlegeforeningen er svært misfornøyd med utkastet. (Et liiite understatement der) høringsnotatet er et stort dokument som det tar tid å lese seg gjennom… Jeg har aldri ønsket at fastlegeordningen skulle forskriftfestes, men forstår at den er blitt det etter 10 år med avtaler hvor det ikke er skjedd forbedringer innen de områdene hvor det har vært tydelig at det trengs. (Og nei.. jeg går ikke inn på detaljene her i bloggen!) Jeg er positiv til innholdet i forskriften men ser helt klart at den må endres på flere områder. Jeg tipper det blir noen harde forhandlinger fram til endelig vedtatt forskrift!  «Eyr» er et diskusjonsforum på internett for allmennmedisinere og samfunnsmedisinere. ( se her: http://mailman.uib.no/listinfo/eyr) Kompass er et diskusjonsforum for samfunnsmedisinere (se her i høre meny: http://www.helsebiblioteket.no/Samfunnsmedisin+og+folkehelse ) Jeg har ikke fått skrevet så mye blogg denne uka fordi jeg har konsentrert meg om diskusjonene på Eyr. Det er både spennende og lærerikt. Godt jeg er korthåret og lite hårsår for jeg har fått litt medfart når jeg kommer med kommuneoverlegesynspunktene inn overfor fastlegene… Men jeg mener det er viktig at også våre argumenter kommer med i diskusjonen siden vi jo representerer den kommunen fastlegene jobber i.

Og Samhandlingsreformen er i gang… Intervju med en journalist i går om hva vi gjør i Eikerbygdene. Det er jammen en utfordring å forklare denne innmari store og kompliserte helsereformen (de kaller det en «retningsreform») på en tydelig og enkelt måte… det må jo bli mye som utelastes. Men var morsomt å lese korrektur på journalistens artikkel å se hva en profesjonell skribent kan få til.

For vi har ikke hastverk i samhandlingsreformen. At det er en «retningsreform» betyr jo at vi nå har startet opp å gå i en ny retning og skal utvikle tjenestene etterhvert i samarbeid med nabokommuner og sjukehus. og det gjør vi. Dette skal bli bedre for pasienten ikke verre som noen har fått inntrykk av. Vi skal ta bedre vare på våre gamle pasienter og vi skal forebygge sykdom og innleggelser på sykehus.. det lyder flott….. og det blir spennende å se hvordan vi får det til…

… men gudbevaremegvel så mye som skal leses og læres og formidles videre til kolleger, samarbeidsparter, politikere og publikum. Samtidig med at det skal læres opp i nye rutiner og arbeidsmetoder… dette kommer til å ta tid og jeg mener det er bedre å ta seg tid å gjøre det godt enn å bli fort ferdig!

Å nå går jeg en tur med bikkja for å trimme litt….