Kaffelars om å prioritere

KaffeLars på ble 11des 2011Jeg satt ved bålet å grublet. Vindstille, røyklukt i nesa, bikkja mellom beina varmet godt og kaffen smakte bedre enn noen sinne. Ikke et menneske å se og bare mitt eget skispor…. tankene kan rulle fritt…og svinget innom jobben siste uka. Jeg må innrømme at jeg liksom ikke helt hadde kontrollen over denne uka. Møter så tett at jeg egentlig bare rakk noen telefoner mellom møtene. Det er kjempespennende, morsomt og inspirerende:

  • møte om akuttplasser på sykehjem-samhandlingsprosjekt
  • Møte om åta imot utskrivningsklare pasienter fra sjukehuset vi forbereder oss!
  • intervju med søkere til fastlegehjemme
  • Tilsynsmøte sammen med Arbeidstilsynet på en skole
  • Prosjektmøte om legevaktsentral
  • Allmennlegemøte i Nedre Eiker
  • Møte med helsestasjon
  • gjennomgang av webpublisering med prosjektsekretær
  • Konferanse om nye lover
  • Statusmøte om nødnettet og nye radioer til legene
  • pasientsak om smittevern
Alle møtene viktige arbeidsområder for oss kommunelegene. Snakk om variert arbeidsdag… men det er noe litt annet jeg tar opp med KaffeLars der han villig skjenker i nykokt kaffe i turkoppen min; Det dreier seg om å få kontroll over møter og tidspunkter når teknologien gjør at møtene tas inn på min iPhone hele dagen(og på fritida!) Jeg (og det er sånn det er for mange for tida) er veldig tilgjengelig på epost, i kalenderen, sms og telfonsamtaler. jeg driver liksom med i en teknologibølge som gir muligheter jeg ikke helt klarer følge opp eller kontrollere. Gode kolleger rynker panna Kono takker for matenog sier jeg jo bare må blokkere tider i kalendren, vente med å svare på epost og ikke hele tida kunne svar på mobilen… OK så er jeg der igjen da… det er jo bare mitt ønske om å være snill å tilgjengelig for de som vil ha tak i meg som må veies opp mot å planlegge uka og møtene strengere…
Var den kaffen litt sterk? KaffeLars har putret over i bålet og spydd kaffe ut i snøen. (=skjerp deg´a Einar dette klarer du!)  Bikkja lener jeg opp fra hvileplassen sin og sleiker meg på nesa….»skal vi gå snart?» Jeg er god og varm ved siden av bålet med bikkja mellom beina så tankene tusler videre… her må planlegges bedre… jeg har etterhvert god kontroll på epost og sms (sjøl om det alltid blir noe som det må jobbes videre med). Uansett hvor morsomt det er og spennende så er jeg nødt til å bruke litt mer tid på kontoret og mindre tid på møter….  p r i o r i t e r e…. jammen godt vi nå er flere…. så gjenstår bare å faktisk gjennomføre det… Neste uke ser ikke det granne bedre ut så det kan bli en god test på om jeg kan klare å forbedre meg…..
Vi ble svette på vei hjem også. Ferdig med grublerier, god å sliten i kroppen!