Praktisk samhandlingsarbeid og bålkaffe

Kommunelegefunksjonen i våre to kommuner endres. Det mååå den jo når vi får inn en ung ny kommunelege med meninger! Jeg koser meg med å argumentere for det jeg mener og innrømmer opptil flere ganger daglig at saker og ting kan gjøres på en annen og noen ganger mer effektiv måte. Jeg skaaal ikke se bort fra at det faktisk er bedre løsninger også..!? Hva gjør´u når´u møterei sjøl i døra? Jo det er bare å smile, lære av det og bruke det til å forbedre seg!  Jeg har ikke vært vant til å diskutere løsninger og prioriteringer i mitt arbeid til daglig. I 20 år har jeg jobbet aleine som kommunelege i kommunene jeg har vært i. Heldigvis har jeg gått i veiledningsgruppe og brukt kolleger til diskusjon og korreksjon så jeg føler det helt naturlig at vi får diskusjoner… det er jo gøy! .. og gir forbedringer. I løpet av 2 uker har jeg sett fordelene av å være to. Riktignok går det mye tid nå i begynnelsen til å bli kjent med fag og organisasjon, men sånn skal det være. Når vi er gjennom det blir utfordringen å få ansatte og befolkningen til å erfare at vi både blir bedre faglig, mer tilgjengelig og med større kapasitet.

Uka har vært travel med mange møter: typisk er mandag:

  • med møte med sykehjemslegene i Øvre Eiker på morran hvor vi fikk en konstruktiv diskusjon om deres jobb i forhold til samhandlingsreformen, utvikling av tjenestetilbudet på sjukehjemmet og praktiske forhold fra hva slags utstyr som trengs til hvordan de deltar i prosessene for å forberede nye tiltak.
  • Seinere samme dag.. et møte med ny sjukehjemslege i Nedre Eiker om hennes jobb og de samme ting som i Øvre. Dette begynner å bli et spennende fagmiljø!
  • Vi rakk akkurat leder møtet med virksomhetsledere i Helse og omsorg. Presentasjon av ny kommunelege og rett inn i diskusjonen og prosessen om samhandlingsreformen
  • Allerede nå er nr. to (!! jeg får kalle han det, og ikke ved navn, tror jeg) i gang med egne møter så han gikk i et samarbeidsmøte med psykisk helsetjeneste om en bruker, mens jeg diskuterte legemiddelhåndtering med hjemmebaserte tjenester. Jeg opplever at noe av vår viktigste oppgave er å finne ut av sammenhengen mellom helsejuss og praktisk utføring i våre tjenester. Det er slett ikke helt enkelt med mange ansatte med forskjellig faglig kompetanse, holdninger å få til like måter å gjennomføre arbeidet på overfor enkeltbrukere hele døgnet året rundt.. men jeg opplever en ledelse som prøver så godt de kan innen de rammene vi har..
  • På slutten av mandagen hadde vi et møte om ombygging av kontorene våre så vi får kontor på samme stede som er funksjonelle. Spennende!
Tirsdag morgen kl 0630 fyrte Håkon opp i bålpanna og satte over kaffeLars mens vi andre tente fakler og samlet oss rundt bålet som vi hadde plassert foran personalinngangen på rådhuset i Hokksund. Jeg hadde bakt muffins som vi tilbød sammen med nykokt bålkaffe til morgentrøtteansatte… Jeg synes sånne tiltak bare en kjempehyggelige. For oss som gjør det, selvfølgelig, men også for ansatte som får en hyggelig og uvant start på dagen. Jeg har skrevet før ata jeg mener det er viktig at en kommunelege er med på slike arrangement også ikke minst for en sjøl! Denne dagen var det åpning av «pusterommet» i rådhuset  som vi var innledning til. Et rom hvor ansatte kan ta en pust, slappe av og hente litt krefter i en travel dag. Tøft at arbeidsgiver tør tilby sånt. Litt folkehelse på ansatteplan.. Ordfører åpnet høytidelig «pusterommet» litt seinere på formiddagen..
Da var jeg på Sundvolden i på høringskonferanse for Strategiplanene for Vestre Viken Helseforetak fram til 2025. Etter min mening fornuftige planer for nær framtid. Stor bekymring for lokalsykehusene framtid i de kommunene som har sykehus. Det har vi ikke i Øvre og Nedre Eiker så vi er mye mer opptatt av at man nå bestemmer videre drift, gjennomfører tiltak slik at det blir stabile forhold for ansatte på sykehusene og brukerne av sjukehustjenestene.
Torsdag var det møte i den Lokale styringsgruppa for samhandlingsprosjektet: «Lokalmedisinske tjenester i Øvre og Nedre Eiker» . Nå skal 4 arbeidsgrupper legge fram helt konkrete, praktiske forslag til samhandlingsprosjekter. Fokuset er selvfølgelig å kunne forebygge at folk legges inn på sjukehus og at vi kan ta imot utskrivningsklare pasienter med en gang når sjukehuset melder. Vil vi klare det? Vi opplever ihvertfall en veldig positiv tone fra sjukehusene!
hmmmm lurer på om jeg vil være like optimistisk når jeg kikke tilbake til dette blogginnlegget om 3-4 år? Følg prosjektet fra nettsidene til Øvre Eiker kommune. Se etter logoen vår: