En vanlig dag….?

…altså..to innlegg idag.

Mulig det er litt skrivekløe før hjemmekontordagen i morra hvor jeg skal sitte å forberede prosjektarbeid og saksbehandling? men bare for å gi deg litt innblikk i en typisk kommunelegedag… :

Tidlig på jobb for å få litt ro til å gå gjennom IGRA svar (som er blodprøvesvar som påviser tuberkulosebakterien) for å henvise de som er positive, og gå gjennom røntgensvar og epikriser fra lungespesialisten. Jeg er jo ingen spesialist i dette arbeidet og vi er helt avhengig av hva de sier på sjukehuset.. De har også en «tuberkulosekoordinator» som kan alt…nesten… Et av de beste eksemplene på samhandling mellom kommune og sjukehus vi har. Praktisk, tilgjengelig og attpå til hyggelig! seriøs viktig hjelp i vårt arbeid med undersøkeler og oppfølging i forhold til tuberkulose.

Jeg rakk akkurat å gjøre meg ferdig for å kjøre ut til en bedrift for å bli med på et fellestilsyn med fylkesmannen og Arbeidstilsynet. Støy fra bedriften er min oppgave og jeg får stilt mine spørsmål og får svar innimellom de andre tilsynsområdene. Lærerikt å være med på sånt tilsyn å høre hva og hvordan de andre «opererer»..

Telefon fra min kommende kollega under møtet, jeg ringe tilbake når jeg er ute fra møtet.. en sak vi har jobbet mye sammen om og som er veldig vanskelig!
Jeg kjørte innom kantina på teknisk for å kjøpe rundstykke. Der var det 50 års feiring og marsipankake! Noen slag litt kjeft om lavkarbodiett som jeg svarte tilbake på.. latter… Sånt liker jeg. De tar seg ikke høytidelig, og ikke meg heller…gudskjelov..

Telefon fra en fastlege om et selvmord. Han er bedt av AMK om å rykke ut. Kriseteamet blir aktivsert fra politiet til legevakta helt etter våre retningslinjer. Flere tjenester i kommunen trår til, fastlegen gjør en kjempejobb og følger opp…. dette er sånn våre tjenester skal samarbeid og utfylle hverandre! Jeg blir fortløpende informert fra fastlege og leder av kriseteamet. bra jobba

Jeg møter i Rådet for funksjonshemmede. Det er siste møtet (tror vi da…?) for dette rådet, ny medlemmer skal velges selv om flere tar gjenvalg og fortsetter.
Det er en lett tone på disse møtene, det er lov å provosere også å fleipe litt, men det fører til seriøse diskusjoner med konklusjoner og vedtak. Rådet er et viktig rådgivende organ for oss som skal gjennomføre tiltak i kommunen. Kanskje vi skulle trekke dem litt oftere og tidligere inn i saksbehandlingen?

Jobbslutt! Det var motvind hele veien hjem på sykkelen… men hensikten er jo å trene og da blir jo treningseffekten bedre….

PS… det er altså ikke mulig å få med alle detaljene i en sånn dag…27 eposter og mange sms og telefoner blei borte oppi her..