Faglig spenn og «den lille naturen»

Sykla hjem og har gått en times tur med bikkja i skauen. Høsten har begynt å merkes…. deilig! Storåsen ligger over Kongsberg med usikt til hele byen. I kveld med en stor gul fullmåne som balanserer på horisonten rett ved siden av kjerketårnet.. Naturopplevelsene er flotte sjøl om det er i naturen rett utenfor husdøra! Jeg har alltid synes «den lille naturen» gir like gode opplevelser som Galdhøypiggen eller de svære fjella eller viddene.. Fordelen er at den er nære, lett å komme ut i og kan brukes nårsomhelst… bra for folkehelsa. Det er en utfordring for alle kommuner å gjøre det lett for folk å komme ut i nærliggende natur! «…. Hvem er detta rare dyret?» tenke vel rådyrbukken som elegant trippet over veien ned i hagan til en av gårdene oppe ved Futentass… (I Kongsberg har vi mange tyske navn etter tyske bergverksingeniører,men neimen om jeg veit hva dette navnet kommer av). Og DET kunne rådyret godt lure på! Jeg gleder meg mange ganger over å lure på det sjøl, jeg!!? Jeg er nok ganske trygg på meg sjøl, men spennet i hva en kommunelege gjør kan noen ganger både være forvirrende og stort å overkomme..:

Idag startet med å gjennom tertialrapporten av regnskapet opp mot budsjettet. Det var som forventet. Vi sliter med legevakta for tida og rekruttering av legevaktsvikarer koster oss en del penger. Samtidig har vi fått oversikt over sykefraværet i avdelingen i Øvre Eiker. Over 99% nærværæ… eller altså sjukefravær på under 1% . Det sier ikke lite om de vi jobber sammen med.. her stiller folk opp på jobb fordi det er et bra arbeidsmiljø med ledere som bryr seg…..(+ litt flaks da.. folk er ualminnelig friske for tida!) Arbeidsmiljøet betyr mye for meg og sjøl om jeg har to arbeidsmiljøer å jobbe i. (ett i hver kommune) så er jeg ualminnelig heldig med dem jeg jobber sammen med!
Rett fra regnskapenes trivialitet til en spennende kurs om LOST § 6.2A .. det er ikke en spenningsfilm , men en tvangsparagraf i Lov Om Sosiale Tjenester. Kvinner som ruser seg og blir gravide  har vi en plikt å følge opp så de blir rusfrie i svangerskapet… om nødvendig ved tvang. Dvs at vi legger dem inn på en rusinstitusjon hvor de kan holdes tilbake for å holde seg rusfrie..Vi kjenner til at alle rusmidlene kan gi til dels alvorlige forsterskader.  Se bare her!
Jeg synes det er nødvendig at en kommunelege kjenner dette fagfeltet både fordi vi er medisinskfaglig rådgiver overfor rusteamet og ofte står overfor rusmisbrukere vi må hjelpe finne tiltak som kan hjelpe dem i samarbeid med fastlege, rusteam og spesialisthelsetjeneste. Det er mange fagfolk rundt rusmiddelbrukere og  det kan være en stor utfordring bare å bli enige om behandlingsprinsippene!

Inni «den lille naturen» jeg gikk tur i grublet jeg litt over hvor heldig jeg er som får lov å jobbe sammen med så mange forskjellige flinke fagfolk? Bikkja fant en kjepp den raste rundt og leiket med.. jeg fant fram en tilsvarende mental kjepp og spant litt rundt i tankene. Jeg kjenner folk som er fenomenalt flinke innen et lite fagområde. Jeg er glad jeg valgte samfunnsmedisin hvor jeg blir kjent med mange fagfelt og lærer meg litt av hvert. (Egentlig burde vel bildet være mange små mentale kvister…eller?) Jeg var allerede svett på ryggen over å gå opp de bratte bakkene. Nå jobbet hjernen også og jeg ble svett bak øra (Der hvor jeg endelig var blitt tørr..?) Det er denne allsidigheten i fagfeltet jeg er så glad i. Med den følger også kontakten med mange andre fagfolk…Gøy!
Se deeet. På vei ned bakken hjem igjen merket jeg den velværa som kommer i kroppen når en har trimma litt…deeiiilig