Kommunelegepåskehilsen

Hei! Det er straks påske igjen…!…”på tide” sier du kanskje, men så gammal som jeg er blitt fløy tida litt for fort siden siste kommunelegehilsen.. til jul…. men her kommer altså en samling med ord stabla sammen til en hilsen til deg som gidder lese. For er du ny så fungerer det sånn:

  • Er du travel og ikke i grublemotiver, men må ha gjort ting unna fort ,så kan du avslutte raskt her:
    God påske til deg! Jeg håper du vil nyyyte at det er full vår ute og få litt farge i ansiktet og slappet av fra jobb… Husk at det er MASSE helse i passe med påskefri og sol!
  • For deg som kan tenke deg å tråkle deg gjennom en vilniss av tanker og grublerier før påsken kan du prøve å følge med meg nedoversiden her.

Ja vel.. hvis du velger å lese litt mer så følge med her.. og OBS det er lov å grave seg ned i tide, finne sofaen, få beina opp og lytte til fin musikk nårsomhelst i teksten nedover….. eller gå deg en tur i sola…

Med åtte roser
av Andrè Bjerke
Åtte roser vil jeg gi deg:
Én fordi du er så pen.
Én for alle drømmer i deg.
(Lar du meg få plass i én?)
Én fordi du er en hulder.
Én fordi du er en ånd.
Én for trykket av din skulder.
Én for varmen av din hånd.
Én for håpet, én for slottet
vi skal bygge: Det blir åtte –
åtte roser som vil tørste
efter å få være nu
hos den niende og største
ville rose – som er du
.

Et kjærlighetsdikt… kan vel knapt tenke meg noe bedre for folkehelsa enn kjærlighet? Så hvis du har en du virkelig elsker så snik deg ut å kjøp åtte roser og ta med dette diktet… de kan jo være gule for anledningen? Jeg garanterer en helsefremmende opplevelse…

Men…

Det var ikke kjæresten din jeg tenkte på når jeg satt inn dette diktet, men deg som jobber i kommunen vår. Dere fortjener virkelig noen roser for den jobben dere presterer for folkehelsa til våre innbyggere. Og nå jobber jeg jo både Øvre og Nedre Eiker og har mer enn dobbelt så mange å sende denne hilsen til enn før! Som i tidligere kommunelegehilsener skriver jeg om de områdene jeg jobber med så det er nok mange av dere som ikke ser så mye til meg. (Jeg kunne ønske jeg hadde myyye mer tid til å følge opp mine oppgaver overfor alle som bidrar til å forebygge, behandle, rehabilitering, habilitere, pleie og ha omsorg for brukerne våre!)

OK.. du er en rose… en sånn en med både bløte fine kronblader og torner…!

For å skrive meg litt bort fra blomsterbildene… denne:

I ain’t lookin’ to compete with you
Beat or cheat or mistreat you
Simplify you, classify you
Deny, defy or crucify you
All I really want to do
Is, baby, be friends with you.

Brått og brutalt, Bob Dylan..  som også skriver om forholde til en han var glad i, men som like godt kan brukes overfor en medarbeider, samarbeidspart eller bruker…. Og det bringer meg over på det jeg hadde tenkt å drodle mest rundt i en påskehilsen til deg.. (he he hvis ikke du tenker det sjøl, kan jeg gjøre det for deg; ”det var da innmari til kronglete innledning”..!)

Samhandlingsreformen som er blitt et politisk faneord for tida. Og bra er det… bortsett fra at jeg er mest opptatt av første del av ordet… samhandlingen. Jeg har jobbet mye med det siste året…. Nei det er ikke rekti….. jeg har jobbet mye med det de siste 25 åra….Det er ganske provoserende at vi må ha en egen reform for å få til en samhandling mellom helsetjenestene til beste for pasientene…. Hvis vi får det til da…..

Jeg mener at vi slett ikke får til en samhandling mellom tjenestene hvis vi ikke får til samhandling mellom de som jobber med brukerne. Da er det likegyldig om det er samhandling mellom deg og meg, kirurg og sjukepleier eller sjukehus og sjukehjem og alle andre områder hvor to mennesker må samarbeide for å få til gode tjenester for de vi skal betjene… brukerne våre.

Ok.. Samhandlingsreformen dreier seg om økonomi og organisering av tjenester. Det jobber vi myye med…. Men jeg vil altså gruble litt mer over deg og meg..

Så lenge jeg har utdannet meg og jobbet som lege og samfunnsmedisiner har jeg vært opptatt av kommunikasjonen mellom mennesker som samarbeider for å hjelpe andre. Hvorfor er det sånn at noen ganger løser utfordringene seg bare mens det andre ganger tukler seg til? Du har sikkert noen sånne erfaringer også hvor din egen innsats blir betydelig forbedret….. eller forverret… i samhandlingen med andre?

  • Åpenhet
  • Gjensidig tillitt
  • Gjensidig respekt
  • Nogenlunde lik situasjonsforståelse
  • Evnen til desentrering – som er evnen til å se verden helt eller delvis fra motpartens perspektiv
  • Imøtekommenhet
  • Sørge for at budskap blir oppfattet korrekt – ved å la motparten gjenta sin forståelse av senders budskap

Er som oftest de viktigste faktorene når vi skal få kommunikasjonen mellom oss til å funke. Jeg synes ofte det siste punktet er avgjørende.. for vi bruker så mange forskjellige kommunikasjonsmetoder. Jeg er ganske sikker på at det er mange av dere som slett ikke forstår det jeg skriver på samme måte som meg.. (dessverre…!??) og jeg er ganske sikker på at bare den måten jeg ser ut på virker inn på hvordan du oppfatter meg når vi snakker sammen… Jeg må innrømme at jeg tenker på det mange ganger og spesielt når jeg sitter i møte med andre. Jeg er redd for å virke arrogant (som vi leger ofte oppfattes som..) jeg prøver å vise respekt og at jeg lytter sjøl om jeg slett ikke alltid kan være imøtekommende…

Samhandling på mellommenneskelig nivå altså.. Tenker du ofte på hvordan du er i forhold til de du har rundt deg, frivillig eller fordi du må? Jeg hevder altså at du (og alle.. hver og en) er viktige for å få til samhandlingsreformen. For å bruke meg sjøl som eksempel: Det hjelper jo lite at jeg skriver brev eller uttalelser, eller forteller noen i hjemmesykepleien om hvordan dere skal håndtere rusmisbrukere dere må følge opp, hvis jeg ikke kjenner arbeidssituasjonen og ser, hører og blir kjent med et problem dere har. Det betyr på den ene siden at hjemmesykepleier snakker til meg og at jeg sikrer at jeg forstår hva han/hun mener og ser situasjonen fra dennes side. Åpenhet og gjensidig respekt må være grunnleggende når vi snakker sammen. F.eks at jeg er kommunelege med medisinske synspunkter og ikke kan rå over økonomien… mine fordeler, men også mine begrensinger må du bli kjent med.. (Jeg håper kommunelegen kan brukes mye mer i rådgivning i praktiske situasjoner ute i tjenestene, om det dreier seg om hunder på skoler, tilsyn av små kloakkrenseanlegg, beredskapsplanlegging eller vanskelige situasjoner i sosial eller omsorg.. )

Jeg skal ikke grave meg lenger ned (bort..?) i dette men fokusere på en annen utfordring i samme området av samhandling.. Tid vi har… ja… eller ikke har da.. For skal vi samhandle må vi også bruke tid sammen. Vi bruker så visst nok tid i møter..! Jeg har opplevd det pussige med tid og møter.. Jeg (eller du) kan jo bare være ett sted av gangen og kan da altså ikke gjøre noe annet når vi er i møter.. (dvs det bøøør du ikke..svare på sms og epost og sånn..) Jeg synes vi har en av våre største utfordringer i å finne møtepunkter som på den ene sida gi nok kommunikasjon og kontakt med dem vi samarbeider med samtidig med at vi får tid nok til å jobbe med brukerne våre… Åssen fanken skal vi få det til da!? Jeg jobber med min dårlige samvittighet og sier at den ble så dårlig at den døde for noen år siden, og nå lever med at jeg bare kan være ett sted ad gangen… Snakker vi om penger nå.. nok folk til å få det til eller organisering av dagen vår eller tjenestene våre eller…?  Vel dette grubleriet dreier seg ikke om penger eller kapasitet.. viktig som det også er…  men om kompetanse… ikke innen ditt fagfelt, men i kommunikasjonen mellom mennesker.. å være bevisst, tilstede, åpen, respektfull… (ja du så det litt lenger opp) Det dreier seg veldig mye om å være bevisst, men også i veldig stor grad finne måter vi kan samhandle på innenfor de rammene vi har i jobben,  om det er som kommunelege eller barnehageassistent, eller, eller..

Kanskje påsken er den rette tida til å tenke gjennom dette litt:

Uken mellom palmesøndag og påske kalles ofte ”den stille uke”. Jesu lidelse og død står sentralt i denne uken. Palmesøndag, som uken innledes med, feires til minne om Jesu inntog i Jerusalem, da folket hyllet ham med palmegreiner. Torsdag i den stille uke kalles skjærtorsdag etter norrønt skira, som betyr ”rense”. Det er fordi Jesus vasket disiplenes føtter denne dagen. Dessuten feires skjærtorsdag til minne om at Jesus innstiftet nattverden. Den påfølgende dagen, langfredag, er til minne om Jesu korsfestelse

Stillhet til å tenke/gruble og rense tankene litt for å gå gjennom seg sjøl…..

Kors det blei langt ned hit.. Men her nede omkring den stille uka kan du jo gruble litt… eller ikke..? Det er ganske sunt å la være å bruke tankevirksomheten i perioder også. Kanskje bare nyte sola… eller i kosestolen inne med ei god bok. Jeg skal prøve å legge bort pc’n litt til fordel for noen innlånte bøker… men før du skrur av lyden og krøller deg i stolen vil jeg anbefale å finne fram til en sang med The Waterboys.. Nyt melodien eller la øynene pirre hjernen med denne teksten:

We’re sailing on a strange boat
heading for a strange shore
We’re sailing on a strange boat
heading for a strange shore
Carrying the strangest cargo
that was ever hauled aboard

We’re sailing on a strange sea
blown by a strange wind
We’re sailing on a strange sea
blown by a strange wind
Carrying the strangest crew
that ever sinned

We’re riding in a strange car
we’re followin’ a strange star
We’re climbing on the strangest ladder
that was ever there to climb

We’re living in a strange time
working for a strange goal
We’re living in a strange time
working for a strange goal
We’re turning flesh and body
into soul

Ærlig talt.. hvis du leste deg helt ned hit er jeg imponert! Hvis jeg fikk deg til å reflektere litt er jeg veldig tilfreds, hvis du diskuterte det med noen blir jeg glad og hvis du ringer meg på mobilen 40203004 så skal den første ansatte i Øvre eller Nedre Eiker som ringer fordi du leste helt hit jammen få ei egenbakt eplekake brakt til deg på jobben!

Kommunelegepåskehilsen
Fra Einar Braaten