Smittevern og konsertarrangement

To dager i møte med Spesialitetskomiteen i Samfunnsmedisin. Det er slitsomt og instensivt, men veldig hyggelig og spennede. Denne gangen var det de prinsippielle diskusjonene og gjennomgang av målbeskrivelsen og det veiledede utdanningsprogrammet vi gikk gjennom.

På vei inn døra på hotellet på Gardemoen hvor møtet var fikk jeg telefon om et mulig tilfelle av smittsom hjernehinnebetennelse. Vi fikk meldingen fra en våken og omsorgsfull fotballtrener. Vi skulle fått den fra sjukehuslegene så jeg tok en telefon dit. Litt fram og tilbake til jeg fikk en telefon tilbake fra legen som kjente pasienten. De var ikke helt ferdig med resultatene, men fastslo at pasienten ikke bodde i vår kommune. Med kun ett tilfelle gjør vi ikke innskrenkinger eller begrensinger i miljøet rundt så treneren fikk tilbakemelding om at trening kunne gå som normalt. Det ble nok en del arbeid for kommunelegen i den andre kommunen. Jeg var raskt på dataen for å sjekke retningslinjene for oppfølgingen ved slike tilfeller så nå fikk jeg da oppdatert meg igjen..

Fikk også en telefon om brannvesenet som vil brenne en bygning som skulle rives. Så kan de også få trenet sitt personell og utstyr. Jeg stiller krav til at de skal varsle naboer skikkelig så de er klar over det og kan si ifra hvis de har sykdommer som gjør dem utsatt for røyk. Ellers er det jo sikkerheten rundt å brenne ned hus jeg er opptatt av, men det er jo brannvesenet også. Jeg mener det er viktig at de kan få trene for å være flinkere til å hjelpe oss når det virkelig trengs..

Uka har vært lang med lange arbeidsdager… På personalmøtet med legevaktsansatte gikk vi bla gjennom utstyret til det nye nødnettet som vi har fått og de fleste har gått på kurs. Vi må sikre at de er trygge og har hjelp når de starter opp til uka. Dagen før gikk jeg gjennom legevakta med den nye turnuslegen.

Onsdag kveld var en hyggelig og flott kveld! Jeg er litt usikker på om jeg er privatperson eller kommunelege, men jeg er håndtlanger for en kammerat som arrangerer konserter på Kolberg gård. Som privatperson koser jeg meg med venner, dirigerer biler på parkeringen og hjelper til inne i konsertlåven. Som kommunelege ser jeg på dette som er flott Folkehelseprosjekt. Blide folk, høy stemning og god musikk. Henning Kvitnes og band fikk 6er på terningkast i Drammens tidende etter konserten. Det fortjente de! og vi «gutta som jobber på gølvet/parkeringa» selvfølgelig!? Mest ros til Håkon og Knut Arne som styrer med sikker og romslig hånd….