Førvinterferieglad

Sånn baklengs gjennom uka har vel dagen idag vært mest spennende. Avsluttet dagen med en stressa sjef som måååtte avslutte møtet i tide til å få med seg sprint VM på ski i Holmennkollen. Kanskje litt slemt av meg å ha så god tid siden jeg ikke bryr meg katten om Nortug eller Bjørgen vinner eller taper.. (men det ble sølv og gull!!). Vi diskutert samarbeidet med Nedre Eiker om kommunelegefunksjonen. Pga utsettelsen og ny behandling i kommunestyret i Øvre Eiker ventet man med behandlingen i Nedre Eiker.. så nå kommer endelig vedtak 9. mars.  Enstemmig i formannskapet så det blir vel ingen overraskelse i kommunestyret. Så vi har så smått startet diskusjonen på hvordan vi skal organisere det, kontorplassering og at vi må utforme avtaler. Det blir en del grunnarbeid som må gjøres, og vi må lyse ut så fort vi har vedtak i kommunestyret! For meg personlig blir det både spennende, morsomt og en skikkelig utfordring. Hva slags leger vil søke? Vil vi fungere godt sammen siden vi skal jobbe ganske tett sammen med de andre på kontoret? Jeg håper noen med erfaring søker… men så kan jeg godt tenke meg en ung kollega som ønsker satse på samfunnsmedisin… Dette blir spennende..

Før på dagen jobbet jeg med å få inn en ung ny lege på helsestasjon. En av fastlegene har introdusert oss og hun hadde lyst til å jobbe fram til sommerferien. Da kan vi tilby 3 fastleger ei pause i kommunale offentlig legeoppgaver og prøve ut å ha en lege i større stilling på helsestasjonen. Mye fram og tilbake om arbeidstid osv og avklaring med tre leger… og yessss vi fikk det til… Neste skritt må jo være å kunne samarbeide med Øvre Eiker om en legeressurs… kanskje vi kan få til et samarbeid og ansette en lege i hel stilling på helsestasjon? Ledende helsesøster har foreslått det og det er jo en knakende god ide hvis vi bare kan få søkere til stillingen…
For
Jeg jobber med det samme på sykehjemslegesiden. Enda en ung flink doktordame har sagt seg interessert i å ta jobb på sykehjemmet.. Vi har fått henne inn i et lite vikariat og jeg prøver å få hjelp hos de kollegene som nå jobber der i småstillinger til å ta en pause så legedamen kan få prøve seg… Det blir mange jokere i kabalen, men vi nærmer oss. Det er spennende å se om vi kan få til dette!

og dagen før der; samarbeid med leder av helse og rehabiliteringsavdelingen tok opp samarbeid mellom fysioterapeuter og fastleger. Samme tanke som vi hadde  for noen år siden.. veldig bra at det tas opp igjen!

Gårsdagen fikk en hyggelig avslutning. Jeg var på fengselet for å gå gjennom  datamaskinen og elektronisk sending og mottak av epikriser.. Hvor mye datakunnskap skal en kommunlege ha da…? Jeg har litt fordi jeg synes det er spennende, dessuten skjønner jeg bedre IT folka på jobben og det er en stor fordel! bla koser jeg meg over å få kalenderavtalene min rett inn på iPhone mobilen min… kjempeeffektivt og nyttig…(Jeg er nærmest avhengig av den..) At jeg får jobbeposten min inn der er jo også fint, men jeg tar den ikke fortløpende .20-30 eposter om dagen blir for mye støy i hverdagen i møter og når jeg kjører fra sted til sted… prøver ta det på kontoret…. når jeg ikke er alt for nygjerrig da….men på fengselet fikk vi gått gjennom både data og andre spørsmål sammen med sjukepleier. Hyyyggelig!!

Helt nødvendig var møtet med en fra Nødnettet med de formelle avtalene… ikke så spennende, men…

Hyggeligere var møte med ny turnuslege. Hvert halvår er det like spennende. Flinke nok? Snakker de forståelig norsk, tar det oppgavene osv osv.

Og der borte…helt først i uka hadde jeg et møte med sjukehjemslegene. En skikkelig motivasjonsspark og kjempehyggelig prat.. Her er det praktiske ting å ta fatt i i den ene enden med maler i legemodulen i datajournalen til organisering av tjenestene i forbindelse med planer om nybygging. Speeennnennde!!

En tankevekkende telefon fra et verneombud i en barnehage.. Kan man bruke ei varmestue til barna i utebarnehagen når man har mange minsgrader innendørs.. (varmestue du, liksom…). Jeg mener jo at man må sørge for at barna kan komme inn i varmen når det er 10-15 kulderader ute og sa rett ut at barna i utebarnehagen ikke kan bruke varmestua hvis det er så kalt inne. Da må de inn i barnehagen……Så vi tok en rask sjekk i begge kommunene om hva slags rutiner de har, om de klarte å holde temperaturen oppe nå når det har vært så kalt…

Det er jo kjempegøy å jobbe med alle disse forskjellige sakene!