Journalistinfluensa og skitrikkeskinner

Influensaen interesserer media for tida, to journalister har ringt fordi vi har testet noen pasienter positive med svineinfluensa. I fjor, midt i svinepandemien, hadde vi ikke noen alvorlig sjuke i kommunen. Men i år har vi altså en alvorlig syk. Fastlegene tar noen tester for svineinfluensa så vi får litt oversikt og vi har omtrent 1/4 av alle med influensa har svineinfluensa….som i resten av landet. Jeg oppfordrer folk til å være ekstra oppmerksomme og ikke vente for lenge før de går til sin fastlege. I går hadde vi Legeråd hvor jeg ba alle legene være ekstra obs, være tidlig ute med vaksine og evt Tamiflu. Legevakta er også informert.

Helga viste seg med skiføre og vær i beste utgivelse. Jeg la skiene på skulderen og ruslet opp til Funkelia, grublet litt og bestemte meg for å være litt nostalgisk å gå

Skitrikkeskinner

den gamle veien til Knutehytta….rett opp Ollebakkene.. Der var det jo bare så vidt gått noen før meg. Jeg tråkket meg opp, strisvett og anpusten… gikk vi virkelig denne veien på treski da jeg var liten…? Det må ha vært mye mer folkehelse dengang..? Opp forbi Sachsen var det nydelige preparerte løyper opp over Gyldenløve mot Knutehytta… reine skitrikkeskinner! En alkoholfri øl på Knutehytta ga akkurat nok energi til å kaste seg ut Kemneren (nedfartsløypa ned til Funkelia igjen)

Mandag var jeg i møte med ordfører for å forberede et møte vi er invitert til på Kongserg sjukehus. Vi skal si noe om våre forventninger til Vestre Viken HF, Kongsberg sjukehus sammen med andre kommuner i sjukehusets nedslagsfelt. Møtet er i morra og det blir både spennende og interessant…

Vi har fått samlet folk til arbeidsgruppene i prosjektet Lokalmedisinske tjenester i Øvre og Nedre Eiker. Allerede nå ser vi at dette er et omfattende prosjekt hvor ansatte som absolutt har mye å gjøre allerede skal gjøre enda en innsats. Jeg er opptatt av at dette kan bli et praktisk prosjekt med håndfaste resultater… så er det flere og flere som lurer på om det nå blir noe av «Samhandlingsreformen» med nytt lovverk da… kommer det penger til kommunene? får vi tid til å bygge opp tjenestene?  Mest spennende synes jeg det blir å prøve ut tankene i dette prosjektet om samarbeid om tjenestene mellom to kommuner. Vi legger opp til en prosess hvor vi skal prøve å få innbyggere til å si sine meninger… håper vi får det til!

Tidlig oppe for å kjøre avgårde til Ås til Nødnettes opplæringssenter, Korsegården. Ssammen med lederen på legevakta skal jeg være superbruker på det nye systemet. Det ble en spennende og hyggelig dag med to gode forelesere. Riktignok ble det mye teori som vi allerede hadde lest, men her er man grundig! Kikk litt på nettsidene om helsevesenets side av nødnettet (som gjelder politi, brann og ambulanse/legevakt). 3 dager med undervisning. Det er litt synd at vi ikke kan begynne å bruke systemet med en gang, men vi må vente en måned…

Noen telefoner innomellom forelseningene… bla en som lurte på smittefare når en nærkontakt har fått utslag på  Mantoux prøve (vi brukte før Pirquet) for tuberkulose. Med negativt lungerøntgen er det liten eller ingen smittefare for de som er nærkontakter (familie, kjæreste, arbeidskamerater). Vi ber den som har fått utslag på Mantoux til laboratoriet på sjukehuset for å ta en IGRA test. En blodtest som påviser tuberkelbakterier direkte. Hvis den er positiv kan vi gi medisiner for å å fjerne bakteriene helt så det ikke ved en seinere anledning kan bryte ut..