Raske dager, kort tid og selvfølgelig mye å gjøre!

Kjappe dager! Man pleier jo si at tida går fort når man ha det morsomt…det må gjelde når man har det interessant også… eller kanskje det er det samme i fag: faglig interessant er morsomt for fagfolk…?  Jeg hoppet i det og spurte om å få være med på veiledningsgruppe i psykiatri som egentlig var ment for fastleger som behandler psykisk syke pasienter. Jeg jobber så pass mye med slike pasienter og samarbeider så mye med psykisk helsetjeneste at jeg gjerne ville være med på en slik gruppe. Første gangen var i går. … og det angrer jeg ikke på. 2 timer med faglig diskusjon rundt «kasuistikker» (dvs anonymiserte virkelige pasienthistorier) Fastleger sammen med to psykiatre… spennende og lærerikt!

Idag hadde vi en diskusjon rundt hvordan vi skal dekke legestillingene på helsestasjonene og skolehelsetjenesten best? Vi har jo et system hvor fastlegene tilpliktes noen timer hver i uka. Det blir mange leger i små stillinger og vi vurderer å tilby fastlegene å slippe disse jobbene og ansette en lege i større stilling. Det må jo skje i et samarbeid med fastlegene. Vi tenker det samme med sykehjemslegene hvor vi har fått positive tilbakemeldinger på å opprette en fulltidsstilling. Jeg er ganske sikker på at vi vil kunne bygge opp en bedre legetjeneste på sjukehjemmene med leger i større stillinger som utdanner seg innen området og kan samarbeid med kolleger i nabokommunene… De faglige vurderingene er greie nok, så gjenstår det å få det til praktisk. Får vi søkere, får vi til en god arbeidssituasjon, blir det stabilitet i stillingen osv….

Prosjektet jeg er satt til å lede: «Lokalmedisinske tjenester i Øvre- og Nedre Eiker» er i oppstarten. Vi hadde andre styringsgruppemøte på mandag og jeg var nervøs før møtet. Det må komme i gang på en fornuftig måte sånn at både de som deltar i gruppene, ansatte og innbyggere opplever det som fornuftig bruk av tid og med brukbare løsninger som matcher oppdraget på en effektivt måte…og det er mer enn nok til å gjøre meg nervøs.. Oppdraget? Hvis du vil lese litt mer om det kan du kikke her.

Minst like nervøs var jeg litt seinere på dagen da det nye Familiesenteret i Øvre Eiker skulle åpnet. Jeg var bedt om å si noe sammen med bla ordfører. Ok det var trygt å gå med henne og rådmannen ned til åpningen, men de er jo vant til sånne offisielle åpninger. Jeg har aldri sagt noe om det og blir litt skjelven. Jeg var forberedt med et ark med flere uttalelser fra barn om forkjellige ting som de jobber med på helsestasjon, jordmor, samliv og fikk sagt omtrent det jeg hadde planlagt…svett!! Jeg fikk roet meg ned etterpå da en 6 klasse fra Hokksund barneskole hadde et rollespill og dans etterpå. Innlevelse, humor og råflinke! Det beste var jo senteret da…det er blitt en flott helsestasjon og et kjempebra familiesenter!

Vi skal sette i drift det nye nødnettet på legevakta. Et langt og grundig møte hvor vi gikk gjennom forberedelsene, opplæring av ansatte, superbrukere, installering av utstyr og tidsplanen. Herre jemini! Det er jo alt andre uka i mars og vi må gjøre alt ferdig før det! Dette blir kjempespennende, morsomt og ser ut til å bli en stor forbedring både for oss på legevakta, ambulanse, politi og brannvesen. Vi får et avansert system som ansatte på legevakta skal kunne begynne å bruke.Det blir en ny verden i kommunikasjon for oss i nødetatene.. Vi bretter opp ermene og setter igang!