En liten en og en stor en…forandring altså

Skispor i motlys

Det er 2. januar og stille i huset før jobb i morra….Jeg har hatt en lang og fin skitur på fjellet med KaffeLars og kan la tankene romstere litt rundt det nye året… Skal det bli helt som siste året… nei det har jeg ikke tenkt… Jeg skal legge om litt både her og der. Aller først vil du se en liiiten forandring her på bloggsida fordi jeg har lagt inn lenke til to andre blogger. En med mye aktivitet og en med litt mindre aktivitet… veldig fine på hver sin måte!

En mye større endring må jeg gjøre på jobben. høsten 2008 gikk jeg ned fra full stilling i Øvre Eiker til 50% og påtok meg å være kommunelege i Nedre Eiker også i 50%. Jeg inngikk en prosjektavtale for 1,5 år, men vi har fortsatt ut over det. Det har vært spennende og veldig hyggelig å jobbe også i Nedre Eiker. Jeg har fått et luksusproblem for jeg jobber i to kommuner som begge ønsker meg med på det meste, etterspør mine meninger og jeg har fått mange nye hyggelige kolleger. Men, som mine kommunelegekolleger har sagt til meg; to halve stillinger i to kommuner blir ikke 100% jobbing… og jeg har måtte innse at jeg ikke har godt av å fortsette sånn. Jeg veit ikke helt hva som sliter mest, alt jeg skal nå over eller det jeg ikke klarer å få til…Før jul ga jeg beskjed om at jeg ikke kom til å fortsette i prosjektarbeidet, men gå tilbake til jobben i Øvre Eiker i full stilling.. Et forslag fra rådmennene i de to kommunene om å fortsette samarbeide med å ansette en kommunelege til ble nedstemt i Øvre Eikers kommunestyre sist i desember.  Konsekvensen blir jo at jeg nå går tilbake til min fulle stilling i Øvre Eiker. Jeg er spent på hva Nedre Eiker gjør. Det er så spennende og hyggelig å jobbe med dem at jeg helt sikkert er søker til stillingen der også hvis det blir en full kommunelegestilling.. Så vil vel våren vise hvilken kommune jeg jobber i ved neste nyttår…?

Det har vært mange forskjellige stillingsstørrelser for kommuneleger  fra noen få timer til full stilling. Tidliger har det vært sagt fra Legeforeningen at det bør være en fulltids kommunelege pr 10 000 innbygger i en kommune. Det tror jeg er å satse høyt, men jeg har i hvertfall gjort meg erfaringen at det er alt for lite med 50% stilling i kommune på ca 20 000 innbyggere som i Øvre og Nedre Eiker. Slik jeg jobber og ønsker jobbe inn i kommunen er min erfaring at det må være fulltids stillinger i denne funksjonen i slike kommuner… Den andre lærdommen jeg har gjort er hvor mye man kan dra nytte av erfaringer fra hverandres kommune innenfor dette arbeidet. Det er helt klart fornuftig og effektivt å ha et samarbeid like kommuner imellom. Samtidig har jeg skjønt at det ikke nødvendigvis er like enkelt å samarbeide på det politiske plan hvor kommunetilhørigheten kan bety mye mer enn den gjør for oss fagfolk. Man kan jo samarbeide faglig på forskjellige nivåer som jeg også har erfart i samarbeidet med andre nære kommuner i Buskerud. Samarbeidet mellom Nedre Eiker og Øvre Eiker innen samfunnsmedisinske arbeidsoppgaver må nok uansett fortsette på en eller anne måte….

Ok.. lenkene til to nye blogger er alt gjennomført… akkurat hvor raskt samarbeidsprosjektet kan avsluttes er litt verre å avklare. Jeg kan ikke bråslutte sjøl om jeg ikke har noen oppsigelses tid på prosjektarbeidet,  for da står Nedre Eiker uten kommunelege… men jeg må nok sette en dato hvor jeg trekker meg tilbake opp til Hokksund…. det blir utfordringen første arbeidsuka i 2011. Dette blir et spennende år!