Fra Brutus til Øya helsehus

Noe av det beste med den jobben jeg har som kommunelege er at det hele tida er nye muligheter, ting å strekke seg etter, områder å bli flinkere i. Hvis jeg ikke hadde hatt denne muligheten med å utvikle meg hele tida hadde jeg nok ikke holdt ut så lenge i en sånn jobb. Det er tre ting som er viktig for meg:

  1. Å lære nytt, forbedre det jeg har og videreutvikle meg..
  2. Ta imot kritikk så jeg kan rette opp og unngå feil jeg har gjort for å bli bedre
  3. Få ros som gir meg motivasjon, glede og håp til å komme videre

Jeg har hatt veldig stor glede av å samarbeide med alle de flinke fagfolka vi har i kommunen. Dere skulle bare visst…! Jeg mener det ikke bare er nyttig, men faktisk nødvendig for en kommunelege å kjenne (og lære av) ansatte i alle hjørner av kommunen.

Selvfølgelig er det like viktig med faglig innspill og heldigvis har jeg fått mange gode venner og kolleger innen samfunnsmedisinen. Denne uka har jeg vært to dager i Trondheim:
Torsdag morgen.. toget til Gardemoen for å fly til Trondheim. Jeg gledet meg til turen av flere årsaker;

  • Vi utreder å bygge nytt sjukehjem i Nedre Eiker og flere fra jobben hadde fått en avtale med leder på Øya helsehus i Trondheim for å se hvordan de jobber og er organisert.
  • Jeg skal være prosjektleder for et arbeid med å utrede «Lokalmedisinsk senter ØEK – NEK» og ville ha en prat med noen der som har jobbet mye med dette. Trondheim ligger godt foran oss i denne tankegangen og jeg håpet på diskusjon og innspill
  • og så bor datteren i Trondheim, da… det var jo en ekstra bonus!

Fordelen med å reise sånn er at det ikke er mulig å gjøre så mye annet enn å reise.. Joda telefonen funker jo og Mac´en funker godt i trådløs sone på flyplassen, men ellers er det ganske å så avstressende å baaare reise.. Fikk en lang tlf samtale med en indignert innbygger som slett ikke var fornøyd med tilsynslegeordninen til sjukehjemmet. Da var det greit å fortelle at jeg var enig og at vi allerede var i gang med å gjøre noe med det..hvis rådmannens budsjettforslag går gjennom..

Nyydelig fly-vær oppover, bussturen inn til Trondheim gikk kjapt og effektivt. Jeg spiste middag med datteren og pratet ett par timer før jeg ble hentet hjem til to kolleger jeg setter stor pris på.  Det ble en kveld med en hyggelig blanding av fordypning i faglige spørsmål, undringer og informasjoner og hyggelig prat og kos med Brutus ( en frisk og søøøøt 8 uker gammel gordonsetter hvalp). Det tok tid å sovne med hue fullt av faglige tanker og glede over en kjempekoselig kveld…. Det er akkurat sånt som gir motivasjon i jobben, inspirasjon til nye tanker og grunnlag til å bygge videre på de ideene og planene jeg jobber med..
for
Dagen etter  var det besøk, sammen med noen andre fra jobben, på Øya helsehus. Et nytt bygg, nye tanker og videreutvikling av sjukehjemmets funksjoner. Øya helsehus har ingen langtidsplasser, men er utrustet til å ta imot pasienter fra sykehuset tidlig så de ikke blokkerer viktige sykehusplasser..
Helsehuset tilbyr tjenester som:

  • behandling
  • medisinsk observasjon
  • rehabilitering
  • avlastning/vedlikeholdstrening
  • bufferplasser (de som venter på fast plass på et helse- og velferdssenter)

Vi som jobber med forprosjektet til et nytt sjukehjem satt med ørene vid åpne og lyttet da vi fikk en flott presentasjon av helsehuset og tankene rundt. Motivasjon!

Hjemover var jeg sliten…. ikke veldig sosial og pratsom kanskje, men det var så mye som rumlet rundt i hue som måtte plasseres i hver sin minneskuff.. Med musikk på øret fra iPhonen kvernet det rundt helt hjem til Kongsberg. Det var en inspirerende og nyttig tur!