Kaffelars, Elin-k og Per Fugelli

Kaffelars på tur

Har jeg fortalt om min turkammerat? Kaffelars er med meg på alle mine skauturer.. Nå skal denne bloggen ikke dreie seg om meg personlig, men Kaffelars er en følgesvenn som betyr mye for meg i jobben. Jeg går ofte turer aleine i skauen rett og slett for å oppsøke naturens mange undre (som en speilblank vannflate nedenfor en sol som går ned over skauen) i ensomhet. Jeg trenger være ensom innimellom, uten at verden tuter forbi og trekker både i min oppmerksomhet og tilstedeværelse. Ved bålet, sammen med Kaffelars, tenker jeg laaange tanker, løser mine jobbproblemer i hue som jeg kan prøve ut når jeg er tilbake på jobb… Det betyr mye for hvordan jeg får overskudd nok i jobben…psykisk og fysisk!

og så flott det er med skauen i høstfarger da…

Mandag tok jeg konsekvensen av mine egne grublerier ved Kongsgrudammen (= Kongsbergsk for Kongens gruve dam) hvor jeg varmet kylling, paprika, fetaost og krydder i folie på bålet og bestemte meg for å kutte ut å være med på et heldagsseminar på mandag til fordel for kontorarbeid for å komme ajour….
og det funket….og jeg fikk tid til en samtale med pårørende til en pasient i en vanskelig familiesituasjon.

Tirsdag var jeg helt borte fra jobben… Jeg har vel skrevet det før, men jeg sitter altså i styringsgruppa for «Elin-k». ELin prosjektene dreier seg om å standardisere utveksling av elektroniske meldinger mellom fastlege, sjukehus og pleie og omsorg. Det brukes en metode som trekker med brukergruppene i de elektroniske journalene på disse stedene. Ved å lage standarder som leverandørene av EPJ (Elektronisk PasientJournal) så vil de kunne kommunisere bedre… noe som allerede er begynt. Jeg stortrives i dette arbeidet og ser at det begynner å komme på plass…. Jeg har sittet med slikt arbeid i 8 år nå….(!!)

This slideshow requires JavaScript.

Prosjektet går mot slutten og det er egentlig en ganske så spennende å ha vært med på denne utviklingen. Det skjer noe hele tiden og nye tekniske løsninger avløser gamle (eehh hvis to år er gammelt). Sykepleierforbundet har påtatt seg prosjektansvaret for dette. Så flott at en fagforening ønsker legge seg helt i forkant og bidra til å forme den elektroniske hverdagen sykepleiere, leger og annet helsepersonell skal jobbe med i framtida!

Det passet sånn at jeg kunne følge opp en invitasjon jeg hadde fått i posten og som jeg gjerne ville få med meg;

Per Fugelli med helsebringende smil og tversover

Per Fugelli skulle tildeles Karl Evangprisen. Jeg er imponert over hans måte å komme fram med sine sterke meninger om samfunn, påvirkninger av folks helse, folkehelsa og samfunnsmedisin. I sin takketale gikk han hardt ut mot helseprofeter og oppfordret sterkt til at samfunnsmedisinen skulle se helheten, bygge på glede, frihet og å bygge opp under folks positive styrker (empowerment). Jeg hadde kjøpt den siste boka hans «Døden skal vi danse» og er godt i gang med å lese den… etter de første 20 sidene kan jeg trygt anbefale deg å kjøpe den! Det ble en hyggelig slutt på dagen og jammen rakk jeg gubbetreninga da jeg kom hjem!