Morrasol over Fiskum og telefontrøbbel

Første uka av september fosser forbi. Høsten er begynt og sola kommer seinere opp. Idag dukket den opp da jeg syklet ned mot Darbu. Fiskumvannet glimtet som av gull, gamlekirken kastet lange skygger og svanene stod oppned i vannet. Jeg setter stor pris på å sykle til jobben.Visst er det bra for kroppen å svette ut litt på morran, men jeg tror det er langt mer sunt å lukte, høre og merke naturopplevelsen når verden mellom Kongsberg og Hokksund våkner til en ny dag!

Kriseteamet møttes til miniseminar med innleid foreleser som snakket om hvordan hjelperne kan/bør hjelpes når de jobber med etterlatte etter selvmord. En situasjon som går sterkt inn på de fleste av oss også fordi vår kommune ikke er større enn at vi ofte kjenner den døde. Det er en veldig god investering å øke kompetansen til medlemmene i kriseteamet om dette samtidig med at vi fikk en fin diskusjon rundt emnet…

Litt seinere på dagen fikk jeg en prat med en av sjukehjemslegene som har pensjonert seg. Dvs det var visst litt rart skrevet…, for han var mer travel enn noensinne! Hyggelig å høre hvordan han legger det opp etter et langt yrkesaktivt liv. Vi fikk en veldig hyggelig prat med klare og tydelige tilbakemeldinger til meg. En medisinsk æra er slutt på Eikertun, nye leger overtar…sorry …jeg blir litt rørt og kolleger som slutter i jobb men legger igjen masse av seg sjøl og fagkompetanse.

Det var første dagen til vår nye heltidsansatte sykehjemslege også. Så nå er de to legene i gang med å videreutvikle legetjenestene på sjukehjemmet. Jeg jobber for å få til en stilling til i kommunen både for å møte samhandlingsreformen, men mest for å kunne utnytte legekompetansen effektivt både i forebygging, rådgivning, rehabilitering og behandling. Sjukehjemsmedisin er blitt et spennende fagfelt! (Mye takket være de to nå pensjonerte legene hos oss!)

Vel hjemme kaster jeg meg ut i uthuset og en sjau for å få søppel og gamle ting på røysa som er oppe til 20…mobilen ringer med beskjed om at legevakta er uten telefon! Det er ikke så greit (!!), men vi har opplevd det før så daglig leder har sikret oss med en mobiltlf… jeg må bare ringe Telenor og trykke meg gjennom flere innvalg og vente på kundebehandler som finner ut at det er en feil på linja som de skal fikse i morra.. De kobler om telefonen til mobilen som en nødløsning til i morra… og jeg rakk røysa så vidt!<