Rusforum, ansattdag og Hermannsenteret

3 forykende dager og 1 til.
Mandag og tirsdag var det Rusforum. hvis du ikke har lest om det før så er jeg med i ei arbeidsgruppe som hvert år arrangerer en konferanse hvor det vi presenterer alltid skal handle om samhandling om rusmisbrukere. Vi inviterer fagfolk fra kommuner (rusteam, psykisk helse, pleie og omsorg), Nav, fastleger, spesialisthelsetjenesten med folk fra poliklinikk, institusjoner og fylkesmannen. Det er litt variabelt hvilke fagfolk som kommer avhengig av hvilke foredrag vi har. Det viktigste på konferansen er gruppearbeid og diskusjoner deltakerne imellom. Vi har godt besøk og litt over 100 fagfolk stiller hvert år…! Det er like spennende hvert år, men også denne gangen fikk vi gode tilbakemeldinger på at vi hadde inne brukerorganisasjoner som sin mening om Navreformen. Vi hadde innlegg om seksualitet blant rusmisbrukere, gravide og rus, barn som pårørende til rusmisbruker og informasjon om organisering av rustilbudet innen det nye helseforetaket Vestre Viken. Det var bare en annen fastlege og jeg som var leger og de er synd at fastlegene ikke tar seg tid til denne tverrfaglige konferansen!
 
Tirsdag pilte jeg i jobbbilen tilbake til Kongsberg for å møte andre kommuner for å diskutere interkommunal legevaktssentral. Spennende diskusjon om framtida, sjøl om det ganske sikkert er et stykke fram både i forhold til løsninger og samarbeid. Vi bryr hodene våres om hvordan det kan fungere i praksis, hvilke vanskeligheter og fordeler.
 
Seinere samme kveld var jeg invitert til en samling i regi av Kristelig folkeparti som hadde klart å få Laila Dåvøy, som sitter i helse og sosialkomiteen til Stortinget, til å snakke om Samhandlingsreformen. Jeg skulle legge fram mine synspunkter på det samme. Moromst at vi passet godt sammen uten at vi hadde forberedt det.. Jeg var ikke fornøyd etterpå, synes jeg skulle hatt mer om hva vi gjør og hva vi trenger i Nedre Eiker. Jeg er ganske sjølkritisk når jeg har sånne presentasjoner og jobber hele tida med å gjøre det bedre sjøl om jeg synes det er spennende og morsomt å legge det fram. Seint i seng den kvelden for jeg var litt gira i hue…..
 
Allikevel var det tidlig opp på onsdag for litt kontorarbeid før jeg igjen kjørte opp til Hønefoss til et møte i Referansegruppe til "kommunehelsesamarbeidet". 26 kommuner som skal samarbeid om samarbeidet (!!?) med Vestre Viken Helseforetak. En ganske sammensatt og vanskelig oppgave for prosjektleder!
 
Onsdag var det Ansatte dag i Øvre Eiker og jeg gikk glipp av luftgeværskyting som jeg hadde satt meg opp på. Men jeg gikk ikke glipp av kommunerevyen og middagen, heller ikke ett par danser etterpå.  Hele dagen og kvelden foregikk på Fredfoss i Vestfossen. Midt i blinken for et slikt arrangement og flotte omgivelser i nydelig vær!(og schwarte jeg gikk glipp av en dans med lensmann!!?)
 
Torsdag… Er det ikke nå man skal skrive sånn: Kjære dagbok idag har jeg hatt en virkelig variert dag! he he.. det er visst flere som leser dette så betroelsene kan nok ikke være så dyyype. Allikevel kan jeg ønske du kunne hørt lunsjen i helsetjenesten… Det er så mye latter og prating at den nesten ikke er mulig å få svelget maten. 30 minutter går da så alt for fort… Du som jeg var spiste jeg allikevel opp nista mi før jeg dro til møte med styreleder ved Hermannsenteret. Der fikk jeg tilbud om lettkokt torsk som var dagens middag..! Tabbe…! Jeg var invitert for å se og høre hvordan de drev. Jeg kjente dem jo ikke fra før. Jeg blei kjempeimponert….. De serverer billig, skikkelig, norsk middag 6 dager i uka. Gjennomsnitlig 90 stykker serveres hver dag. En fennomenal daglig leder som er kokk står over maten ved hjelp av mange frivillige damer. Dette er folkehelsearbeid for eldre! Jeg var innom verkstedet også og fikk hilse på tre damer som satt og koste seg. En dame på 101 år fortalte meg om hva de holdt på med. Sånt blir jeg rørt av… jeg hadde lagt igjen pengepungen, men må nok innom å kjøpe meg et par sokker!
 
Avsluttet dagen med en lengre prat med en av legene som går av for pensjonen på Eikertun.. hygggelig, lærerikt og verdifull samtale.. I morra har jeg hjemmekontordag og må huske å balansere nisitting foran pc´n med litt luft så jeg ikke ender opp med huepine igjen… Spydig