Kommunelege i telefon og tv

Når jeg sjekker statistikken på hvor mange som er innom denne bloggen er det ganske hyggelig å se at det faktisk er en god del som kikker innom. Velkommen skal du være og legg gjerne igjen en kommentar. Litt mer skremmende er det at journalister også kikker. Det betyr vel at jeg må passe skrivekløa litt… skjønt det har jeg vært veldig obs på lenge. Hele verden kan i prinspippet kikke inn her.. For 14 dager siden skrev jeg om "blinde foreldre og seksuelt aktive døtre". idag blei det veldig aktuelt igjen fordi Nrk Østafjells tok opp ballen og laget et innslag om det fra Hokksund ungdomsskole. Akkurat det jeg kunne ønske meg, bortsett fra at jeg sjøl er med… Det er altså slett ikke så hyggelig å høre seg sjøl snakke og ikke minst se sitt gamle slitte bilde på tv. (Det er da ille nok å se det i speilen om morran!) jeg ble kjempeimponert over ryddige uttalelser fra helsesøster og ikke minst fra elevene som var snille å stilte opp. Tøøøft! Se innslaget her. Det er ihvertfall hyggelig å se at media kan ta opp saker og forhold vi fagfolk er opptatt av. Jeg håper foreldre er litt mer åpne og snakker med ungdommene sine om sex, å ta vare på seg sjøl og kjæresten sin. Ikke minst kombinasjonen alkohol og sex!
 
Idag var jeg også i møte med flere fra forskjellige deler av landet i et telfonmøte. Det er litt slitsomt for man ser jo ikke ordstyrer og må skyte inn en kommentar ved å si navnet sitt først. Det kan bli litt i munnen på hverandre, men det gikk faktisk ganske greit.. Jeg er så heldig å få være med på utabeidelsen av en Veilder for Frisklivssentraler og det er noen kjempeflinke folk som skriver og diskuterer seg fram til noe som ser ut til å bli veldig bra!
Jeg har fått flere bekymringsmeldinger. Både politiet, naboer og ambulanse sender informasjon om personer de er bekymret for. Det er slett ikke så lett å gjøre noe for disse menneskene som jo ikke vil ha hjelp av oss….men vi prøver så godt vi kan samtidig som vi må respektere deres egne bestemmelser. Hvis det ikke er sykdom som er årsaken til at de forkommer…. da vurderer vi om vi er nødt til å bruke tvang for å komme igang…