Blinde foreldre og seksuelt aktive døtre

Å dele seg mellom to kommuner er ikke lett… det er sjelden jeg klarer å bruke 50% arbeidstid i hver kommune. Denne uka ser ut til å bli sånn. Mye mer arbeidstid i den ene. Jeg har liksom innsett at det må være sånn, mer tid i den andre kommunen kommer helt sikkert. Så det fordeler jeg kanskje over tid.
 
Mens jeg var i et møte ringte en fastlege med en bekymring. Fastlegen opplever stadig yngre som har sex med kjæresten og det er ikke så helt greit å vite når de er helt ned i 13 – 14 år. Det virker som om foreldrene ofte er "blinde" og tillater at jenta kan f.eks. overnatte hos/med kjæresten… Jeg er helt enig med fastlegen i bekymringen og ser godt dilemmaet. Som helsepersonell må vi opprettholde kontakten med jentene og kanskje hjelpe dem med p-piller eller andre sykdommer samtidig med at vi må respektere at de ikke ønsker at vi skal fortelle noe til foreldre…(!) De er jo ofte godt under seksuell lavalder…. Vi ble enig om at vi trenger å informere og ta det opp med helsesøster og kanskje gå ut med informasjon så folk blir klar over at de er nødt til å følge med barna sine, ha god kontakt, lære dem å snakke med jentene så de kan stå imot sexpresset. Skolen er ekstra viktig her også som informasjons og diskusjonskanal.
 
Seinere på dagen en raskt tur til Kongsberg for å møte administrasjonen på sjukehuset. Det er et godt samarbeidsforhold og ganske direkte tale om dagen og framtida…
 
Avsluttet dagen på personalmøte på legevakta i Nedre Eiker. De er selvfølgelig ganske opptatt av hva som skjer i forhold til interkommunalt samarbeid.. men der er det ikke noe nytt å fortelle…