Kommunelegepåskehilsen

Som kommunelege liker jeg å gruble litt over forskjellige forhold som innvirker på din helse og kanskje alle andre som bor i kommunen vår. Tre ganger i året bruker jeg litt tid på å utsette deg for en liten tålmodighetsprøve. Egentlig bare for å ønske deg God påske, God sommer eller God jul.. og nå står vi altså foran den ”stille uke” og påskehøytida. Jeg vil ønske deg en riktig god påskeferie! Og håper du får koblet av og hentet deg inn litt så du kan glede deg skikkelig over våren som kommer! Det kommer massevis av helsebringende tid framover…

 Bare en liiiten løftet pekefinger i Folkehelsas navn. Reint forebyggende helsearbeid fra kommunelegen altså:

  • Sjøl om det blir grått vær i påsken så virker strålene fra sola reflektert fra snø og is kraftigere enn ellers. Husk solkrem
  • Og sjøl om du er i kjempeform så pass deg litt for rasfaren i fjellet… Har du pugget fjellvettreglene?
  • Men aller mest: har du huske å fylle påskeegget med masse godt. Det ER lov å kose seg… nei det er HELT NØDVENDIG å kose seg i påsken. ”Djøst du it!!”

 Men du som har lest disse grubleriene tidligere veit jo at dette bare er en advarsel om at under her kommer en laaang epost som krever både stahet, nysgjerrighet, tålmodighet og en god porsjon overbærenhet over min bruk av kilobyte på vår kommunale epostserver!

 For.. altså:

Her er en liten historie om Hva, Hvorfor og Hvordan, Effekt, Belønning og blir det nå en lykkelig slutt?

 ”Hva” er den store utfordringen som leder opp til de andre. Hva er det vanskelig å si hvordan ser ut, og å beskrive. Han kan være voldsom, få fatale konsekvenser , bringe sorg og føre til mye slit. Men Hva kan også bringe glede, overskudd, lykke (i hvert fall kortvarig) motivasjon og nysgjerrighet.  I min jobb er Hva en skygge som kan være ganske skummel. Den er tydeligvis ikke avhengig av lys for den omgir meg på alle områder. Noen ganger er den veldig fysisk og krever at jeg gjør noe og det gjør vondt hvis jeg ikke følger opp. Andre ganger lokker og frister den så mye at jeg gjerne følger opp og det gir glede. Den utvider seg og krymper sammen. Det virker som om den har en sterk egenvilje sjøl om den er koblet helt til meg (les ”meg” som deg sjøl du så får du se….) Stort sett er Hva stor, omfattende og krever valg. Noen ting må tas med annet ikke.

 Det er her ”Hvorfor” kommer inn. Hva og Hvorfor er ofte ikke venner i det hele tatt. Hvorfor er en krevende figur. Tøff dame i markerte briller og Calvin Klein dress, lekker og skarp. Hun stiller stadig vekk de vanskelige spørsmålene som jeg har vanskelig for å svare på og Hva blir rasende hver gang Hvorfor avviser han. Samtidig kan Hvorfor være forførende og smiskende og dra meg med sammen med Hva ut i situasjoner jeg kan slite fælt med å komme ut av.  Stort sett fører kranglingen mellom de to til at Hvorfor taper og jeg sier ja til Hva uten at Hvorfor har fått gode svar. Er jeg da bare snill eller litt dumsnill…?

 Hvordan er tvillingen til Hvorfor men langt mer praktisk. Her er fornuftige sko, lett sportslig tøy som passer til praktiske situasjoner og hun etterlater et inntrykk av ei sterk dame laget for å nå sine mål. Hun stiller bare det enkle praktiske spørsmålet hvordan vi skal få til det Hva ønsker. Enkelt å spørre men vanskelig å besvare!  Jeg sliter skikkelig med henne. Hun stiller ikke bare krav til en praktisk måte å løse utfordringene fra Hva på, men måten jeg gjør det på, sammen med Hvem (som jeg ikke engang har nevnt her..) og hvor fort jeg gjennomfører.

 Litt av en vennegjeng dette her. Men det stopper jo ikke ved det. Fetter og kusine til  Hva er Effekt og Belønning. Du kan sikkert se dem for deg: Effekt er som tatt ut av en fortelling av Dickens. Gråkledd, litt framoverbøyd, lang nese, en litt slitt bløt hatt og noen knoklete kalde hender. Jeg synes han har et kaldt blikk med sine stålblå øyne og han kunne kanskje vært til å tåle hadde det ikke vært for at han hele tiden slikker seg om munnen og tørker bort litt brunt kliss fra munnviken etter skråen han bruker. Han skremmer meg når jeg har kranglet med Hvorfor og Hvordan og gitt etter for Hva. Effekt står der alltid i den mørke kroken akkurat i utkanten av skyggen til Hva som omgir meg. Hva kommer ut av det jeg gjør, er det bra nok, vil resultatet bli godt nok? Jeg er klar over at han har en fornuftig jobb, for jeg hadde nok ikke lagt meg så i selen i jobben hvis han ikke stod der med sitt kalde vurderende bikk. Ikke nok med at han vil se resultatet  men han måler også…  han plukker opp resultatene jeg legger igjen etter meg og måler dem… mot hva veit jeg ikke annet enn at hvis det ikke er bra nok får jeg vondt og sliter med det lenge……

 Belønning derimot er litt av ei dame… Har du sette Ringenes Herre filmene? Belønning er alvedronningen fra Rivendell. Ubeskrivelig vakker og flyktig. Bare hun ser på meg varmer det langt inn i sjelen og jeg får umiddelbart lyst til å gjøre mer og en enda bedre jobb. Noen ganger synes jeg hun er ganske så urettferdig. Kanskje hun ser litt dårlig..? Det er sjelden det jeg gjør (du gjør…?) er en enmannsjobb og jeg tror det er lett å glemme at frontfiguren ofte bare er det…. En frontfigur. Men så gir hun meg bare deeeet blikket og ber meg ta det med videre til de andre som har vært med på å gi Effekt en glød i det blasse blikket sitt. For det er helt klart at de to er søsken. Belønning er ganske så flyktig og usynelig hvis ikke Effekt kan gni seg i henda og gi henne et kort nikk som tegn på at han synes resultatet er godt nok..

 Du har sikkert dine egne kamper mot flere av disse medlemmene av din indre familie. Jeg snakker jo ikke bare om meg sjøl her, jeg er ganske så sikker på at du har din egen krangel med Hva rett som det er og familien kan sikkert utvides både med tanter, onkler, barn og barnebarn. Jeg tror det er helt avgjørende for min helse, din også, at du gjør deg godt kjent med disse familiemedlemmene. Jeg kan ikke tenke meg en jobb hvor det ikke er et spenningsfelt mellom disse ”personene”. Det er være bevist konfliktene mellom dem tror jeg er ganske så viktig for helsa vår..og Lykkelig slutt….

 Og da

Har jeg vel holdt meg innenfor kommunelegejobben og jobbet litt for folkehelsa denne gangen også! (Effekt bare ser kaldt på meg og jeg ser ikke Belønning noe sted så kanskje de ikke er så begeistret for dette… men det blåser jeg i… Hva er i hvert fall fornøyd..)

 God påske!!

 Vennlig påskekommunelegehilsen

 Einar Braaten