Travel dag sammen med medisinstudent

Sitter en rolig stund på Storefjell resort (for et navn!) En lang dag på Folkehelsekonferansen med masse gode innspill, spennende erfaringer og masse mennesker. Rett etter siste foredrag pilte jeg ut i solnedgangen og fikk meg en fin skitur innover fjellet! Einarhelse!

I går hadde jeg med en medisinstudent på hele min dag. Jeg har med en slik et par ganger i året når et av legekontorene har utplassert en i 6 uker. Det er spennende fordi da må jeg forklare hva jeg gjør og ikke minst hvorfor. Jeg gjør ikke annet enn at de får være med på min vanlige dag. Det gjør at ingen av dem får være med på det samme…. sånn er mine dager…helt forskjellige.

Gårsdagen startet med litt voksenopplæring for meg hos helsesøstrene. Vi diskuterte oppfølging av foreldre fra land som kan tenkes å ta med sine småjenter til omskjæring i hjemlandet. hvordan skal vi avdekke det, hva gjør vi og hvordan forholder vi oss før vi har mistanke nok til å melde ifra til barnevernet. Jeg har lenge trodd at oppfølgingen på helsestasjon er frivillig, men nå fikk jeg vite at foreldrene har plikt til å følge opp på helsestasjon. Nå må jeg undersøke litt hva det innebærer hvis foreldre ikke møter til avtalt time f.eks. hvor mye skal til før det evt meldes til barnevernet?

rett videre til møte med Drammen kommune om et prosjekt jeg har tatt initiativ til. Vi ønsker lage et fagmiljø for sykehjemsleger i våre kommuner og nå er det flere som har hørt om ideen og mange er interessert. Plutselig er vi flere kommuner og helseforetak som er interessert. Jeg vil prøve å få til faste møtepunkter, fagutvikling, avtalt veiledningstjeneste fra sjukehusene og et veiledningsopplegg som gjør at legene får det godkjent av legeforeningen. Nå må jeg formulere søknad og prosjektbeskrivelse og har plutselig fått litt dårlig tid!

Medisinstudenten ble dratt med ned i bilen og vi raste av gårde (altså innenfor fartsgrensen da!) til Kongsberg for et møte med sjukehuset og ledelesen i medisinsk klinikk i Vestre viken helseforetak. En fin stemning, diskusjon og støtte til prosjektet jeg skreiv om over..

og her medisinstudent… vi må ned til Mjøndalen til kommunestyremøte! vroooom

Kommunestyre skulle behandle saken om interkommunalt samarbeid om legevakt. Etter 3 timers venting avklarte de at de ville utsette saken i påvente av ny forskrift om legevakter/akuttmedisin… Det synes jeg er vanskelig siden det ikke er arbeidet med forskriften som er årsaken til at jeg har engasjert meg i saken, men at vår legevakt ikke er solid nok til å sikre legevaktstjenester hele tiden. Dagen før kommunestyremøtet stod vi faktisk uten lege i flere timer! Medisinstudenten måtte gå før vedtaket men fikk innblikk i hvordan kommunestyret fungerte uansett… og jeg kjørte hjem litt frustrert for å pakke til dagen idag hvor jeg kjørte opp hallingdal til Storfjell. Nå er det middag så jeg må gå!!