Forby røyking inne!

Vi har gått inn for at en bingo skal få lov til å ha røyking i halvparten av sine lokaler forutsatt at de ikke legger til rette for servering og at det ikke kommer røyk over i tilstøende lokaler. Det er det Tobakkskadeloven som bestemmer men siden bingoen har lagt om drifta si for å tilpasse seg loven må vi gi dem lov. Jeg skulle ønske meg at det ikke var lov til å røyke inne i det heletatt, men lov er lov. Fikk en sint telefon fra et annet bingolokale som hadde total røykeforbud og følte seg urettferdig behandlet… Jeg kunne ikke annet enn å love lik behandling, selvfølgelig. Det var jo hensikten med første behandlingen også og siden jeg behandler disse sakene i begge kommunene må jeg jo sørge for at de behandles likt…
Syk Det er i grunnen ganske rart at folk kjemper så for å få lov til å beholde en aktivitetsom til de grader er dokumentert å gi alvorlige helseplager. Det er få av røykerne som ikke får svære helseplager seinere og når man som lege oppleve hvor store plager folk kan få f.eks med pusteproblemer så er det skremmende å se hvor sterkt de krever å få beholde sin last….?  Per Fugelli er en av dem som hevder at mennesker skal få lov å velge slike ting sjøl… det mener jeg forutsetter at de da veit hvor plaget de kan bli av bivirningene av røykingen. Det tror jeg nesten ikke noen kan vurdere før de er der. Derfor er jeg tilhenger av å være enda strengere med røykerne.
Gjør røyken dyrere, gjør tilgangen dårligere og forby røyking overalt inne og flere steder ute. (Ja til forbud mot røyking på bussholdeplasser!)Med tenner
 
Myyyye kosligere er det å tenke på lunsjen idag. Det var samling for alle som hadde hjulpet til med vaksineringen under massevaksinasjonen mot svineinfluensa. (Det var jo langt ifra alle som kunne møte og de frivillige organisasjonene var ikke med denne gangen. De er blitt takket tidligere).  Det var morsomt å mimre seg gjennom hva som skjedde sammen med de andre, hente opp igjen frustrasjonene og undringen over det voldsomme presset i begynnelsen som ebbet ut i helt laber interesse i februar i år..!
 
Jeg fikk neeesten ryddet skrivebordet idag! Dæggern så skummelt med store treflater som blinker i mot en. Jeg mååå da ha glemt noe idag?… men vinterferie gjør at det er stille på jobb og jeg får faktisk tid til å gjøre noe. Bla oppdatere Infeksjonskontrollprogrammet for Omsorg. Det er nye retningslinjer for oppføling av MRSA (motstandsdyktige gule stafylokokker) for ansatt helsepersonell og de som ligger inne på sykehjemmet.. feeeerdig!!
 
Og så var det bare å fyre opp i ovnen og kose seg foran varmen… etter en iskald tur på marken!