Testing, trening og mediaoppslag

Hvorfor er det sånn at det er helt fælt å høre egen stemme på radio…for ikke å se seg sjøl på tv. Jeg har hatt ansiktet mitt i media mer enn jeg liker denne uka. MEN det har vært for en god sak. Jeg stiller gjerne opp i media for å få fram en sak vi synes er viktige i kommunen. Sjøl om det gjør at jeg får kommentarer både på jobben og hjemme. Så lenge hensikten er å få fram en sak blåser jeg i hva folk synes om at trynet mitt er i avisa for ofte. Jeg prøver å få journalistene til å fokusere på saken og ta bilder av det,men de har en lei tendens til å ville ha en person i forgrunnen. Denne uka har det vært meg.Oppgitt Men vi fikk kjempegod dekning på en sak vi hadde håpet å få god dekning på: Arne Enger er en ildsjel i vår kommune. Han sprudler over av ideer og tanker og utfordret  leder på Hokksund rehabiliteringssenter og meg til å få legene ut å trene for å bli rollebilder for sine pasienter. Må si at jeg var skeptisk til at vi skulle få nok respons fra legene. Men der tok jeg feil! Vi fikk god respons og masse reklame for prosjketet:
legene testes før treningen starter på Hokksund rehabiliteringssenter for finne eget utgangspunkt for individuell intervalltrening. Det var slitsomt! men spennende og ikke minst lærerikt om egen kondis! Torsdag 4/2-2010 startet vi og oppdaget at ordførerene i begge kommunene også stilte opp! Fenomenalt!! Heldigvis ble innslaget på tv fokusert mest på brukere på Aktiv Eikers treningsopplegg og de andre legenes innsats. Det var moro å oppleve den positive og glede gjengen under trening. Men det var slitsomt! Uttrolig hvor lenge 4 minutter kan være oppoverbakke…!? Vi fikk fine oppslag i avisa også. se f.eks. Drammens Tidende her.
Leder i Norsk Forening for Allmennmedisin, Gisle Roksund, uttalte seg også på vegne av fastlegene. Veldig bra at media gikk ut sånn…. så får jeg (og dere?) se gjennom fingrene på at det blir litt mye personfokus. Bare alle skjønner at et sånt prosjekt er helt avhengig av mange flinke ansatte. Fra fysioterapeut Geir som testet oss på Hokksund Rehabiliteringssenter til Ola og Anne Merete i Aktiv Eiker som trener oss sammen med alle de som velvillig er blitt med på treninga!
 
Målet med prosjektet er jo noe mer enn å få legene i god form:
  1. Vi ønsker at fastlegene skal vise sine pasienter at de tror på at dette er virksomt
  2. Disse fastlegene kan være rollemodeller for andre kolleger landet over.
  3. Vi ønsker å bidra til at Aktivtetshåndboka blir kjent for fastlegene. Den angir hvordan man kan bruke fysisk trening i steden for eller i tillegg til medisiner.

Det har skjedd mye annet denne uka også. Fra møte med ny leder for helsesøstrene i Nedre Eiker til møte i styringsgruppa for Aktiv Eiker… Ei morsom, heseblesende uke!Trett