Legevaktssak, studentengasjement og griseri

Dette er da en dag å skrive om! En spennende og morsom dag som startet tidlig med kontorarbeid før jeg møtte opp i formannskapssalen i Nedre Eiker rådhus til møte i H2 som er hovedutvalg for helse og sosial. Fordi jeg måtte være i Oslo kl 1030 var de snille å tok saken jeg hadde skrevet først. Saken om å gå over fra egen legevaktsentral til et interkommunalt samarbeid. Litt overrasket ble jeg bedt om å gå gjennom saken så jeg gjorde så godt jeg kunne siden jeg ikke var forberedt…dvs det er jo ikke riktig jeg har den saken innunder huden (minner litt om et hissig utslett i grunnen…det hjelper ikke å klø seg..) Skal si jeg ble svett på ryggen i løpet av framlegget og diskusjonen. Det ble mange spørsmål som jeg måtte ta på sparket. Noe var greit annet var vanskelig. Godt jeg hadde jakke på så ingen så hvor svett jeg ble på ryggen.. Godt å høre hvor veloverveide, grundige og saklige politikerne var. Dette er en vanskelig sak. Vi stod egentlig igjen med to alternativer. Samarbeid med Drammen eller Øvre Eiker. Jeg er usikker på hva jeg sjøl mener er best… og måtte svare at jeg mener det reint medisinskfaglig er Drammen som er best, men jeg både tenker med gru på hva vi må gjøre av samarbeidskrumspring i Øvre Eiker nå når vi ikke har andre å samarbeide med enn Kongsberg!
 
Jeg måtte gå før vedtaket ble gjort, men fikk det på telefon i bilen på vei inn mot Oslo. Jeg skulle holde forelesning for 10 semesters medisinstudenter. Fra Asker var det kø hele veien inn til Oslo og jeg ble redd for at jeg ikke skulle rekke fram i tide….(?)  men jeg rakk det akkurat og hadde tre kvarter med ei spennende studentgruppe som spurte og grov og viste interesse. Kjempegøy!!
Derfra
pilte jeg ned i byen til Helsedirektoratet til et møte om å lage Veileder til bruk for trening på resept, frisklivsarbeid.. Igjen en hyggelig og spennende opplevelse!
 
Jeg skulle avsluttet med et møte med noen fastleger for å få dem med på 4×4 trening, men det rakk jeg ikke så vi avlyste. Vi er foreløpig 9 leger og jeg vil gjerne få med 5-6 til! Det hadde vært tøfft å fått til 12 ukers trening med 15 fastleger!!
 
På vei tilbake fikk jeg en telefon om klage på nabo som holdt gris i boligstrøk… er nå egentlig det en jobb for kommunelegen…? Men jeg kikker på det og tar en prat med Mattilsynet så får vi se…