Toget i rute!(?) og fortsatt blogging…

Eyyyy! Toget var i rute inn til Oslo og bare 10 min forsinket tilbake til Kongsberg!! Heldigvis har jeg ikke opplevd så mye trøbbel med togturer, men når jeg skal til møter i Oslo beregner jeg meg mye tid ekstra. Det er slett ikke noe bedre å kjøre bil (forferdelig å sitte i kø inn til Oslo!!) Idag var jeg i styringsgruppemøte i Elin-k. Det har jeg skrevet om før: Elektronisk informasjonsutveksling i helsevesenet. Først og fremst kommunikasjon mellom fastleger og pleie og omsorg, og sjukehus. Jeg har sitter i disse prosjektene siden 2002 og idag luftet jeg litt frustrasjon over hvor lite vi egentlig har fått til for å få til effektivt kommunikasjon. Sjøl om det har skjedd massevis av detaljer…Men fremdeles har vi altså ikke fått det til å funke skikkelig….
 
Jeg har fått flere henvendelser om folk som ikke klarer å holde boligene sine i orden. Det er svært ille enkelte steder og folk bekymrer seg og henvender seg til oss for å få rettet på det. Det er vanskelige saker for det skal svært mye til for at vi i helsevesenet skal gå inn i forhold til hvordan folk har det inne i eget hjem så lenge det ikke går ut over naboer eller andre. Jeg opplever slike saker som veldig vanskelige fordi vi ikke kan tvinge oss på når folk ikke ønsker hjelp til å ordne i boligen sin…
 
Om ei uke skal Nedre Eiker behandle "legevaktssaken". skal vi begynne å samarbeid med nabokommune? hvilken, hva er best faglig, hva er best for befolkningen og hva ER lurest?? Jeg er faglig rådgiver og må være tydelig på det, men dette blir spennende!
 
Nytt møte med Mattilsynet i Drammen. Det er hyggelig hver gang. Og denne gangen fikk jeg også tips fra kollega i Drammen om oppfølging av tuberkuloseundersøkelse av innvandrere. Vi tar nå bare røntgenbilde av lungene på de som kommer inn til landet der vi før også tok Mantouxprøve(før Pirquets prøve). Det sparer oss for masse arbeid, men det er viktig at vi følger opp de som er mer utsatt for smitte enn andre. Bla har vi nå en test som kan påvise tuberkelbakterien direkte og det gjør at vi kan være sikrere når vi har en mistanke.. Drammen kommune er store innen dette området og jeg lærte litt på møtet!
 
Vi hadde en presentasjon av Samhandlingsreformen i kommunestyret i går… Det var spennende og leder av Omsorg og Helse og sosial sammen med meg hadde gjort forberedelsene. Det ble godt tatt i mot sjøl om vi fikk litt mindre tid enn planlagt.. Jeg synes sånne presentasjoner er spennende og liker det sjøl om det er lovlig mye spennende.
 
En av politikerne sa til meg at jeg ikke skulle slutte med bloggen…!? hyyyggelig… og det gjør det selvfølgelig vanskeligere å slutte så her er jeg da. Litt ustadig og til og fra, men jeg fortsetter da….Nerd