Nei gi deg a.. vi er vel vant til å ha det kaldt?

Jeg har hatt en helt åpen kontordag idag! Etter at jeg hadde en intens hjemmejobbedag på fredag. Erre mulig…? Heldigvis ser det ut til at ting har roet seg litt etter all ståheien med svineinfluensa. Idag fikk vi brev fra Helsedirektoratet med rapport og gjennomgang av pandemien og nå ser det ut til å ha roet seg i landet. De antyder at det er sannsynlig at vi ikke får en insluensabølge til i vinter! Det håper jeg er riktig!

Nesten samtidig fikk vi brev om beredskap i forhold til kulda og sikre at folk ikke forkommer av kulde og at de som trenger det mest får oppfølging. Jeg blei nå provosert på mandagsmårra´n jeg da.. Sendte noen iltre kommentarer til kolleger i kommunen. Jeg synes det er spesielt når vi blir bedt om å vurdere vår beredskapsplan og lage planer og oversikter for å kunne møte kulda og utsatte folks behov. Helseministeren ringte til ordføreren i min hjemkommune, Kongsberg, for å sjekke om det ble gjort nok….!? Jeg reagerer på sånne holdninger til våre tjenester. Vi har slike kuldeperioder som dette hvert år og det er barnelærdom å forholde seg til kulda. OG folk må da ta kontakt med hjelpeapparatet hvis de ikke klarer å holde varmen…! Jeg er selvfølgelig enig i innholdet i oppfølgingen, vi følger opp og skal selvfølgelig følge opp de svakeste. Det gjør vi hvert år! Det er et ansvar kommunehelsetjenesten har og tar uten at noen minister trenger minne/kreve det av oss…. Like sikkert er et at det vil være noen vi ikke rekker fram til, kanskje mest fordi de ikke ønsker kontakt med oss i kommunen…

Regnskap og budsjett har vi jobbet litt med idag. Jeg må innrømme at det er noe av det kjedeligste jeg veit. Samtidig har jeg skjønt at det er et område det er lurt å kunne og å kunne være strategisk innen. Heldigvis har jeg en sjef som er flink i dette og en sekretær som er kjempeflink til å bruke våre regnskapssystemer og skaffe oversikt. Så får jeg bidra med å oversette tallene til fag og hva vi trenger for å få gjennomført tjenestetilbudene våre..

og vips var dagen over….