Borte men allikevel til stede..

Bortreist ett par dager.. dvs fysisk. Jeg har da visst vært tilstede i hue med flere telefoner og epost mens jeg har vært i Bodø på en konferanse. En konferanse for alle kommuneoverlegene i Finnmark, Troms og Nordland. Det er lærerikt for en østlending å høre om utfordringene de har i utkantkommunene med legerekruttering, avstander og måter å løse det på… Det blir ærlig talt litt rart og flaut å fortelle at vi ikke har klart å samle legevakter som ligger med 10 min mellomrom når man flere steder i Nord Norge må kjøre mer en 3 timer for å kommer til legevakta! Samtidig har de ofte fått til lure løsninger for å forebygge at pasienter skal legges inn. Akuttsenger på sykehjem, bruk av teleteknikk osv. Kjempespennende for en samfunnsmedisiner. Like før jeg skulle inn å holde mitt foredrag ringte Nrk buskerud om influensasaker. Jeg er kritisk til hvordan mediene fokuserer på død og fordervelse om denne sjukdommen og nærmest skaper en angstsituasjon i tillegg til sjølve sjukdommen… ille. Det blei mange telefoner og i løpet av fredagen døde den sakte bort…. jeg veit ikke om det var greit eller dumt at jeg glemte ladekabelen. Det ble ihvertfall stillere…

Med så mange kommuneleger ble det selvfølgelig mye snakk om massevaksinasjon og jeg sugde til meg de andres erfaringer på feil og suksess. Jeg har allerede fått flere ting som skal endres når vi går videre med vaksinedagene. Vi skal forsøke å stramme det litt inn i forhold til at vi sikrer at det er bare de i risikogruppene vi skal vaksinere ferdig før vi går videre til de andre. Vi må sannsynligvis prioritere i gruppa " de andre" også. De statistikktallen vi får viser at få av de eldre som blir smittet og syke. De fleste er mellom 6 og 30. Det har vi jo visst en stund at de som var gjennom f.eks Asiasyken fremdeles har motstandsdyktighet…

Jeg jobber neste ikke med annet enn influensasjukdommen og vaksinasjon for tida. Det er spennende, men ganske så slitsomt. Spesielt å sitte med ansvar for å få dette til å fungere. I Nedre Eiker hadde vi andre runde med vaksinasjon og hun som hadde ansvaret gjennomførte i fin stil. Mye bedre kontroll over køen og rask gjennomføring. Kors! Hvor viktig det er å ha de rette folka på rett sted. Utfordringen nå er mest om vi får vaksinene til den tida vi trenger dem. Det er vanskelig å få kommunisert ut tidsnok når vi må endre på våre planer…Bruk av internett er kjappest…for de som bruker det. Så må vi annonsere så godt vi kan..

Det er grått, vått og kaldt ute.. to "barn" på besøk i helga så dette blir visst en kose inne helg….