Det er morsomt å være kommunelege

Det er jo faktisk ikke mulig å planlegge for alt….

Vi jobber hele tida med massevaksinasjonen av risikogrupper og seinere resten av befolkningen. Jeg grubler på løsninger nesten hele tida og er veldig opptatt av at vi skal kunne møte at veldig mange mennesker kommer til å møte opp til vaksinasjon. Det er spennende utfordrende, inspirerende og frustrerende. Vi tar avgjørelser ut fra hva vi veit når vi må ta avgjørelsene og er forberedt på kritikk når vi må gjennomføre det og forutsetningene endres. Jeg opplever at kritikken av sentrale myndigheter har "tatt av litt" og ser at de sitter veeldig utsatt der i den sentrale høyborg i hovedstaden… mon tro om vi får like tøff behandling? Folk glemmer lett at det ikke ER mulig å planlegge for situasjoner du aldri har vært oppi. Kunsten er jo å vri og vende på seg for å få til løsninger når situasjonene oppstår. Det er mye nyhetsstoff i dette for det er så lett å stå i etterkant og kritisere. Dessuten selger det godt når man kan finne at andre gjør feil. Jeg er ikke redd for de feil vi gjør og kommer til å gjøre, jeg er så heldig å jobbe i to kommuner hvor det er utrolig motivasjon, vilje og glede over å prøve å få til de oppgavene vi skal gjøre. Kuuult….! Vi ler og smiler, bøyer hodet og rister oss litt når vi gjør feil. Prøver å være fleksible der hvor vi møter motstand og kritikk. Jeg nyyter å delta i arbeidet sammen med fagfolk, frivillige og samarbeidsparter som villig snur seg rundt for å hjelpe til. F.eks føler jeg meg veeldig som nybegynner når det gjelder å ordne køer og store mennenskemasser. En raskt dialog med lensmannen ga litt voksenopplæring…. (he he så kan jeg jo skylde på henne hvis det går galt!). Nei vi sitter med ansvaret og er bare veldig glade for hjelpen vi får både her og der. Noen ganger er det kjempemorsomt å være kommunelege. Bla nå! midt i svineinfluensapandemien! …. og slitsomt…