Pasient- og brukerombud i Kommunelegeforum og igjen….

Etter 4 deilige dager på hytte på fjellet kjørte vi forsiktig nedover fordi det var snø i veien og vi hadde sommerdekk på bilen. Massevis av utforkjøringer denne helga og når jeg så hvordan folk kjøret avgårde på glatta er det ikke noe rart….? hva med å ta hensyn til snødekke på veien… Vi hadde ingen problemer, heldigvis.. Nå sitter jeg foran peisen mens det høljregner ute. Gjett hva jeg har jobbet mest med siste dagene…. ? Rekti: massevaksinasjon… Vi er kommet på detaljnivået og hadde jeg ikke hatt god hjelp av to innmari strukturerte damer (en i hver kommune, da) så hadde det gått over styr. Vi diskuterer oss gjennom hva som skal gjøres og fordeler oppgaver. Her må vi planlegge alt fra hvor mye bomullsdotter vi må ha, til hvordan vi skal få transportert de som ikke kommer seg fram til vaksinasjonslokalet sjøl. Det er spennende arbeid sjøl om vi har litt inntrykket av at det ikke blir så stort/mange som vi forbereder oss på.

Avsluttet dagen i går med et møte hos fylkesmannen. Jeg hadde spurt om hjelp til en vanselig sak hvor naboer var plaget av støy fra en bedrift. Vi i kommunen har ikke klart å følge opp et tidligere vedtak og jeg ønsket se dette opp mot oppdatert lovverk og faglige synspunkter . Flott å få litt veiledning fra kompetansen de har hos fylkesmannen både innen forurensing og støy!

Idag har jeg brukt hele dagen på Kommunelegeforum. Har du fulgt med fra før veit du at det er et møte hvor vi kommuneleger fra kommunene i Buskerud møtes. Vi møter mellom 6 – 8 kommuneleger så vi savner ganske mange! Men vi som møter har kjempespennende og interessante diskusjoner. Idag brukte vi hele formiddagen sammen med lederen av Pasient- og brukerombudet. Lærerikt og veldig matnyttig for oss som ofte jobber med klagesaker som de også behandler. Så flott at vi har en slik ombudsordning til hjelp for brukere av helsevesenet. Dessverre trengs det og jeg mener vi har veldig godt av å få tilbakemeldinger fra de erfaringene de gjør seg, både i enkeltsaker og konklusjonene av oversiktene. Men det er uansett ikke alltid like lett å ta tilbakemeldinger fra profesjonelle som jobber med resultatene av våre feil eller "dårlige dager".. Men skal jeg bli flinkere må noen fortelle at jeg gjør noe dårlig… helst de det går utover direkte, selvfølgelig, men gjerne fra noen som har det som jobb..

Vi snakket selvfølgelig mye om svineinfluensa og vaksinasjon (igjen!!) men det opptar oss alle sammen. Vi venter på at sentrale myndigheter skal gå ut med info om vaksinasjonen. (Det må jammen skje snart!), og praktisk informasjon om vaksinen. Det morsomme, og spennende, er at vi gjør det ganske forskjellig i de forskjellige kommunene. Vi var straks enig om å informere hverandre om erfaringene etterhvert. Denne gangen møtte fylkeslegen også og har hørte på våre frustrasjoner og tilbakemeldinger og deltok i diskusjonen. Imponerende flink i å balansere mellom å delta i diskusjonene og være tilsynsleder for tjenesten vi representerer! Det er en hyggelig og uformell tone blant disse kollegene som har massevis av erfaring. Jeg synes jeg lærer noe hver gang vi møtes!